جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

تنها كارگاه موج بافي قزوين در سكوت و فراموشي

به مرجع تخصصي گردشگري خوش آمديد

تنها كارگاه موج بافي قزوين در سكوت و فراموشي

۸ بازديد

مجله ايراني / قزوين اين متخصص صنايع دستي از اداره كل ميراث فرهنگي استان قزوين گفت: با توجه به سختي كار و نبود بازار مناسب براي فروش ، افراد كمي هستند كه علاقمند به يادگيري هنر موج سواري باشند زيرا بازار مصرف داراي استفاده از مواد مختلف و محصولات ماشين آلات با رنگ. ” فروش …

تنها كارگاه موج بافي قزوين در سكوت و فراموشي https://majalehirani.ir/2021/تنها-كارگاه-موج-بافي-قزوين-در-سكوت-و-فرا/ Sun, 19 Sep 2021 08:04:29 0000 فرهنگ و هنر https://majalehirani.ir/2021/تنها-كارگاه-موج-بافي-قزوين-در-سكوت-و-فرا/ مجله ايراني / قزوين اين متخصص صنايع دستي از اداره كل ميراث فرهنگي استان قزوين گفت: با توجه به سختي كار و نبود بازار مناسب براي فروش ، افراد كمي هستند كه علاقمند به يادگيري هنر موج سواري باشند زيرا بازار مصرف داراي استفاده از مواد مختلف و محصولات ماشين آلات با رنگ. ” فروش …

مجله ايراني / قزوين اين متخصص صنايع دستي از اداره كل ميراث فرهنگي استان قزوين گفت: با توجه به سختي كار و نبود بازار مناسب براي فروش ، افراد كمي هستند كه علاقمند به يادگيري هنر موج سواري باشند زيرا بازار مصرف داراي استفاده از مواد مختلف و محصولات ماشين آلات با رنگ. ” فروش ريپل كاهش يافته است. اگر از كاخ سعدالسلطنه عبور مي كنيد ، حتماً از كارگاه موج بافي “احمد بامشاد” ديدن كنيد.

بافتن با دست انسان بدون گره با استفاده از چوب و پشم برگرفته از رنگهاي جاودانه طبيعت با مهارت ، ذوق و هنر است. بافتي از پشم رنگي كه اغلب به عنوان روتختي پيچ خورده استفاده مي شود. در گذشته ، در هر خانه ، علاوه بر نياز اعضاي خانواده ، چندين تخت اضافي براي مهمانان وجود داشت كه در اتاق نشيمن در بافت موج پيچيده شده بودند.

به گزارش مجله ايراني ، هر تخت تشك و روسري به صورت موجي پيچيده شده و به ديوار تكيه داده و روكش سفيد دوزي شده به زيبايي آن افزوده است. در آن سالها ، لهار بخشي از مهريه دختران محسوب مي شد ، كه به عنوان هنر و خانه داري هر زن خانه دار در نظر گرفته مي شد. در هر خانه تختهايي وجود داشت كه با گذشت زمان فراموش مي شدند. هنري با نقوش شطرنجي كوچك و بزرگ و اشكال هندسي در رنگهاي آبي ، قرمز ، نارنجي و سبز كه نشان دهنده فرهنگ و سنت مردم آن زمان است.

اين موج سابقه طولاني دارد. پارچه هاي بافته شده از پشم ، كه در روزهاي سرد سال نيز به عنوان پتو استفاده مي شد و در گذشته به عنوان پوشش تزئيني روي صندلي ها استفاده مي شد ، اما اين روزها نخ ها و پارچه هاي بافته شده زيبايي مرموز بافت هاي فرفري است. NS.

فيضه جهري ، دانشجوي دكتري پژوهش هنر در گفت وگو با مجله ايراني ، به تاريخچه موج بافي اشاره كرد و گفت: موج بافي يكي از زيرگروه هاي رشته هاي نساجي سنتي است كه با استفاده از ماشين هاي بافندگي دستي بافته مي شود. گفته مي شود كه سابقه بافت موج مانند اكثر صنايع دستي ، حدود 300 سال به دوره صفويه و قزوين برمي گردد.

وي ادامه داد: 40 سال پيش حدود 12 كارگاه فعال موج بافي در بازار مركزي قزوين ايجاد شد اما به دليل افزايش توليدات صنعتي و كارخانه اي ، اين هنر تا حدودي رونق خود را در قزوين از دست داده است. مواد اوليه توليد امواج نخ پشمي و دستگاه موج بافي شامل تجهيزات و قطعاتي مانند دفتين ، غلتك پارچه اي ، غلتك پيچ ، پدال ، شانه و ماكو است و پيچاندن يا پيچاندن بايد در يك فضاي بزرگ و باز انجام شود. ..

وي گفت: در گذشته استفاده از پتو تخت پيچ ، روكش صندلي ، فرش و روسري كمر بود و امروزه نيز به عنوان يك ابزار كاربردي و تزئيني مورد استفاده قرار مي گيرد. هنر موج سواري در زمستان 1389 به عنوان ميراث ناملموس به ثبت ملي رسيده است.

كارشناس صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين گفت: اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين با ارائه غرفه به تنها هنرمند منطقه در قزوين استاد “احمد” بامشاد «گام كوچكي براي حمايت از هنر برداشته شده است.

وي ادامه داد: تهيه و تهيه پرونده هاي موج بافي براي ثبت در فهرست ميراث ناملموس ، اعزام غرفه در سعدالسلطنه ، حمايت از محصولات ريسندگي بافي در مناسبت هاي مختلف و ارائه تداركات به دستگاه هاي اجرايي به گونه اي كه اصل و بومي براي ايجاد هداياي سازماني از هنرها در مناسبت هاي مختلف ، مالك كهنه كار از جمله كارهايي بود كه اين دفتر براي حمايت از هنر موج سواري انجام داده است.

وي گفت: با توجه به سختي كار و نبود بازار مناسب براي فروش ، افراد بسيار كمي علاقه مند به يادگيري اين هنر هستند زيرا سليقه بازار مصرف استفاده از محصولات ماشيني با مواد و رنگ هاي مختلف و فروش است. تغيير كرده است. رونق كند شده است. ” اگر از كنار كاخ سعدالسلطنه مي گذريد ، حتماً از كارگاه موج بافي استاد احمد بامشاد ديدن كرده و بافت هاي رنگارنگ و اصلي را كه با عشق بافته شده است ، خريداري كنيد.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.