دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳

نهاد مدني «مرجعيت»، ميراث آيت الله حكيم و آينده حوزه نجف

۶ بازديد

پس از ناپديد شدن ناگهاني آن و با توجه به اينكه حوزه نجف در درجه اول به عنوان چهار مرجع شناخته مي شود ، بحث هايي در مورد تأثير اين ضرر بر آينده حوزه نجف و اقتدار آن انجام شده است. حوزويان بايد در مورد امور داخلي سمينار صحبت كنند ، اما به عنوان يك …

نهاد مدني «مرجعيت»، ميراث آيت الله حكيم و آينده حوزه نجف https://majale-rooz.ir/2021/09/نهاد-مدني-مرجعيت،-ميراث-آيت-الله-حكي/ مجله روز Fri, 10 Sep 2021 00:54:06 0000 عمومي https://majale-rooz.ir/2021/09/نهاد-مدني-مرجعيت،-ميراث-آيت-الله-حكي/ پس از ناپديد شدن ناگهاني آن و با توجه به اينكه حوزه نجف در درجه اول به عنوان چهار مرجع شناخته مي شود ، بحث هايي در مورد تأثير اين ضرر بر آينده حوزه نجف و اقتدار آن انجام شده است. حوزويان بايد در مورد امور داخلي سمينار صحبت كنند ، اما به عنوان يك …

پس از ناپديد شدن ناگهاني آن و با توجه به اينكه حوزه نجف در درجه اول به عنوان چهار مرجع شناخته مي شود ، بحث هايي در مورد تأثير اين ضرر بر آينده حوزه نجف و اقتدار آن انجام شده است.

حوزويان بايد در مورد امور داخلي سمينار صحبت كنند ، اما به عنوان يك ناظر خارجي كه تاريخ ، ساختار ، سنت و فرهنگ سمينار را در سالهاي اخير مطالعه كرده است (برخي نكات نيز در يادداشت “مدرسه نجف اشرف” ذكر شده است) گفته مي شود كه اين حوزه يكي از بنيادي ترين و پايدارترين نهادهاي توليد علم در جهان شيعه است و در قرون اخير ، عليرغم تغييرات عميق و عميق تاريخي ، توانسته ساختار علمي ، روشها و ويژگيهاي خاص خود را حفظ كند: منشاء يا استاد غلات و استوانه ها مانند شيخ طوسي و صاحب جواهر ، شيخ انصاري و آخوند خراساني ، سيد محمد كاظم يزدي ، سيد ابوالحسن اصفهاني ، شيخ محمد حسين نائيني ، شيخ محمد حسين كمپاني و آيت الله سيد محمد. ابوالقاسم خويي اول امام خميني (زمان تبعيد) و آيت الله سيستاني بود و در زمان هاي مختلف و در سخت ترين شرايط سركوب از جمله رژيم بعث ، وجود خود را حفظ كرده و اين اطمينان را ايجاد كرد كه نه يك ميدان ضعيف و باير خوشبختانه در دوران پس از صدام ، حوزه علميه نجف اشرف دوران جديدي از تلاش هاي علمي و رشد كمي و كيفي را تجربه كرده است. حوزه همچنين تلاش كرده است ضمن احترام گذاشتن به آزادي انديشه و تنوع رفتاري در حوزه انتخابيه و جلوگيري از سياست زدگي ، سكولاريزاسيون ، جستجوي قدرت و رقابت هاي مزاحم احزاب ، راه را براي تحولات و خلاقيت هاي جديد هموار كند. زمينه اين تحولات مي تواند به نوبه خود پيچيدگي ها ، نيازها و شبهات دشوار امروز و آينده را با اجتهاد و روشي به روز شده برطرف كند. گام هاي درخشان و خردمندانه رهبر نجف اشرف آيت الله سيستاني و ديگر بزرگان نجف اشرف در زمينه حقوق بشر ، حق اعتراض ، حق رأي ، حقوق مردم در اداره و احترام به آزادي هاي فكري ، آزادي هاي مدني ، حقوق اقليت ها و توجه به فرهنگ گفتگوي بين اديان و مذاهب ، همانطور كه در جلسه پاپ ديديم ، و فقه غربي ها ، گواه ديگري بر اين مدرنيته و تعامل با جهان پيرامون است كه هم حوزه نجف و هم عميق ، پايدار و اراده آن را تضمين مي كند. گفتماني بلندمدت داشته و انتظار مي رود ادامه و گسترش يابد.

در تشيع ، “اقتدار” در درجه اول يك نهاد مدني و معنوي است ، و “اقتدار” يك شخصيت مدني و معنوي است كه هويت و تأثير خود را از فرقه گرايي در “دين” ، اعتقادات و اعمال ديني ، مسئوليت هاي اخلاقي ، انساني و اجتماعي مي گيرد. . ، بدنه حوزه به عنوان نيروي اجتماعي و جامعه به عنوان پشتوانه واقعي. هويت ديگر يك مرجع يا مرجع قبلي نيست و يك تابع است. فقدان هيچ مرجع ديني به اندازه وزن فكري ، روحي و اخلاقي و به اندازه شاگردان ، نوشته ها ، فتواها ، خلاقيت هاي فكري ، شيوه هاي سياسي ، اجتماعي و حتي شخصي خلأ ايجاد مي كند. دهه ها و صدها سال مورد بحث و بررسي قرار گيرد. ستون حوزه اقتدار است و بسياري از تحولات در حوزه منشاء يا حول محور اقتدار است و اساساً حوزه و آينده آن با اقتدار تعريف مي شود. در عين حال ، بايد توجه داشت كه ماندگاري م institutionsسسات حوزوي مستحكم مانند نجف اشرف يا يك حوزه علميه بزرگ مانند قم را نمي توان با حوزه هاي علميه كوچكي مقايسه كرد كه در نقطه اي درخشيدند و سپس با مهاجرت و مرگ يك شخصيت از بين رفتند. و به مرز انقراض رسيده است ، و شهادت تاريخ ، به زندگي و بقاي رهبر مذهبي يا مرجع خاصي بستگي ندارد ، و مانند هر نهاد متمدن ديگري كه ريشه در پارامترهاي مختلف مانند تحقق اهداف تعيين شده دارد. ، ظرفيت علمي و باروري فكري ، محدوده م believersمنان اين مكتب فكري ، كارآمدي ، استقلال اقتصادي ، سنت ها و سبك ها و تمايزات و توانايي رهبران و بدن آنها براي تنظيم روابط با جامعه هدف و ساير نهادهاي اجتماعي و همچنين ديدگاه و موقعيت آنها نسبت به افراد و نهادهاي قدرت.

از اين نظر ، روند رشد ، اعلام و تحقق مرجعيت در حوزه هاي علميه اصلي شيعه بسيار مهم است. در اديان ديگر نيز چنين است و البته سنت هاي خاص خود را دارد و گاهي خارج از حوزه قدرت اين نهاد ديني است و در واقع توسط نهاد سياسي ديكته مي شود.

سنت هاي هر نهاد ديني بايد در بافت تاريخي ، اجتماعي و سياسي آن بررسي و تحليل شود. حوزه علميه قدمساح قم و سمينار نجف اشرف به عنوان دو شاخه از علوم و فقه شيعه نيز داراي اشتراكات و در عين حال تفاوت هاي زيادي هستند كه از بافت تاريخي و سياسي و سنت هاي داخلي آنها سرچشمه مي گيرد. يكي سنت اعلام مرجعيت است كه در هر يك از اين حوزه ها تمايزاتي دارد و البته مي توان آن را مورد انتقاد قرار داد. به عنوان مثال ، در سمينار قم مقدس ، اعلام مرجعيت دانشجويي در زندگي معلمان عاقلانه و عادي است و بنابراين در اين سمينار ، چندين نسل از مراجع تقليد با انتشار رساله اي عملي و وظيفه چند نسل ، اقتدار خود را اعلام كرده اند. و حتي مجتهدين جوان پس از مراجع تا حدودي. براي عموم روشن است و در عين حال ، جامعه مدرس و دولت در به رسميت شناختن برخي مراجع يا كم اهميت جلوه دادن برخي ديگر نقش دارند. با اين حال ، در حوزه نجف اشرف ، روند اعلام اقتدار به اين شكل نيست و عموماً در زندگي يك معلم ، دانش آموزان ، حتي اگر بسيار برجسته باشند ، از چاپ رساله عملي و اعلام مرجعيت خودداري مي كنند. اگر اكنون اكثر اسامي سه مرجع در نجف اشرف شنيده مي شود ، به خاطر همين است و اين به معناي فقدان شخصيت هاي برجسته علمي در سطح مرجعيت نيست ، بلكه به معناي رعايت سنت ها و اصول چند صد نفر است. سالها در اين زمينه كه محوريت و تقواي علم به منظور جلوگيري و جلوگيري از رقابتهاي دنيوي يا اجتناب از دخالت خارجي در تهيه منابع است. در حال حاضر ، شخصيت هاي برجسته اردوگاه نجف در درس ها و مباحث بسيار مهم شركت مي كنند و با توجه به جديت و سنگيني دروس ، عمق مباحث و توجه دانش آموزان و تقواي معلمان ، هميشه دانش ضمني در زمينه شخصيت هاي بعدي افرادي وجود خواهند داشت و بنابراين ، اگر يك مرجع فاني كنار گذاشته شود ، معرفي شخصيت هاي بعدي توسط طيف وسيع و موثري از معلمان و دانش آموزان وفادار به سنت سمينار نجف ، با رعايت سنت ها و دقت، درستي. البته در روند اعلام قدرت در نجف اشرف ، نهادهاي دولتي يا سازمان هاي رسمي دخالت نمي كنند و حتي اگر اين كار را انجام دهند ، عموماً به جايي نمي رسند. سنت شكستن آنلاين و خودداري از به ارث بردن اقتدار و اقتدار ، انتقال مراجع تقليد از قدرت مرده به ساير مراجع ، و همچنين تكميل فعاليتها يا انتقال مديريت مراكز و نهادهاي مرجع به مرجع زنده از ديگر سنتهايي است كه در نجف اشرف بسيار مهم است. به و اين روزها شاهد ناپديد شدن آيت الله حكيم و شكستن آنلاين وي هستيم.

با اين مقدمه آمده است كه غيبت آيت الله حكيم كه از مراجع بزرگ و صاحب سبك حوزه علميه نجف اشرف و يكي از اسرار و نمادهاي اين حوزه و ناباوري ، تلخي و الرانسانگ حكيم بوده است. از دست دادن آن باعث شده است و عليرغم همه غم و اندوه عميق جدايي كه در موقعيت ها و محل سكونت بزرگان نجف آشكار مي شود ، به معناي وقفه يا ابهام در مسير اين اردو نيست و اگرچه جاي آن خالي است ، بلكه به اين دليل است كه ده ها سال تلاش او براي نوشتن كتاب و آموزش دانش آموزان. و عضويت ويژه وي در سمينار نجف اشرف ، كه منطقاً ميراث روشنگري اوست ، اين سمينار را براي شكل دادن به آينده مصمم تر مي كند ، به ويژه در راس اين سمينار. يك فقيه عالي رتبه و يك فرد صبور ، معتدل ، دورانديش ، محكم و خردمند مانند حضرت آيت الله سيستاني است كه در ارتقاء حوزه نجف در دوران پس از صدام نقش بي نظيري داشته است و يكي از اركان اصلي جهان شيعه به ياد داشته باشيم كه آيت الله حضرت سيد محسن حكيم و آيت الله حضرت سيد ابوالقاسم خويي جهان فاني را از اين عظمت شخصيت و علم پر كردند و نه تنها حوزه نجف اشرف درنگ نكرد و متوقف نشد ، بلكه ميراث وي حوزه را بارورتر كرد. در قلب اين حوزه ، بسياري از مراجع بزرگ امروز در نجف و قم ظهور كردند. حتي در حال حاضر ، علاوه بر سطوح فعلي ، سمينار نجف از حضور بسياري از معلمان برجسته سود مي برد و شواهد نشان مي دهد كه معلمان برجسته ديگري نيز در سطح اقتدار هستند و براي مجتهدين و شاگردان اين دانشگاه شناخته شده اند. حوزه ، اما به دليل سنت ها ، هيچ اقدامي نكرده اند ، به تدريج به آنها اشاره مي شود و نام آنها ذكر مي شود و هر يك در جاي خود باقي مي مانند.

البته مسئله مرجع عاليقدر شيعه تابع مولفه هاي بيشتري است ، مانند وزن مقامات آينده ، شبكه دانشجويي و اجماع تعداد زيادي از بزرگان و ثروت مردم و …. مهمتر از همه ، اگر خدا بخواهد ، در قرن گذشته ، گاهي در قم ، گاهي در نجف ، و گاهي در هر دو كشور ، و عوامل و سنت هايي كه بر انتخاب و شانس آنها تأثير مي گذارد ، نكته ديگري است كه بايد پرداخت كنيد.

اگر از سخنان بزرگان و معلمان حوزه علميه نجف اشرف پيروي كنيد و گفتار ، رفتار و سيره آنها را در اين روزها رعايت كنيد ، دو نكته ويژه وجود دارد ؛ يكي اينكه اين حوزه متعلق به حضرت ولي عصر (عج) است و به لطف خدا و عنايت حضرت اميرالم Muمنين علي (ع) به اين حوزه معتقد است و ديگري اين كه معتقدند اين سلطه نه تنها راز بقا است ، بلكه او مسير عظمت و عظمت خود را نيز مي داند. درود بر شما و رحمت و بركت خداوند.

* ارسال شده در وب سايت شفقنا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.