به گزارش شفاف ، قيمت پايين سوخت در ايران نسبت به بسياري از كشورهاي منطقه علاوه بر افزايش خطر قاچاق گسترده سوخت به خارج از كشور ، مشكلات متعددي را نيز براي دولت در داخل ايجاد مي كند. از يك سو ، خودروهاي فرسوده با مصرف سوخت بالا به تردد در جاده هاي روستايي ادامه …
چرا مصرف بنزين دوباره در ايران اوج گرفت؟ https://majalehirani.ir/2021/چرا-مصرف-بنزين-دوباره-در-ايران-اوج-گرفت/ مجله ايراني Sat, 07 Aug 2021 21:04:32 0000 اجتماع https://majalehirani.ir/2021/چرا-مصرف-بنزين-دوباره-در-ايران-اوج-گرفت/ به گزارش شفاف ، قيمت پايين سوخت در ايران نسبت به بسياري از كشورهاي منطقه علاوه بر افزايش خطر قاچاق گسترده سوخت به خارج از كشور ، مشكلات متعددي را نيز براي دولت در داخل ايجاد مي كند. از يك سو ، خودروهاي فرسوده با مصرف سوخت بالا به تردد در جاده هاي روستايي ادامه …
به گزارش شفاف ، قيمت پايين سوخت در ايران نسبت به بسياري از كشورهاي منطقه علاوه بر افزايش خطر قاچاق گسترده سوخت به خارج از كشور ، مشكلات متعددي را نيز براي دولت در داخل ايجاد مي كند. از يك سو ، خودروهاي فرسوده با مصرف سوخت بالا به تردد در جاده هاي روستايي ادامه مي دهند و از سوي ديگر ، يارانه هاي پنهان هزينه شده توسط دولت براي مديريت اين بازار فشار زيادي را بر منابع ديگر وارد مي كند.
با اين حال در سالهاي اخير بسياري از فعالان و كارشناسان اقتصادي در مورد ضرورت تحقق قيمت سوخت در ايران صحبت كرده اند و مطابق با يارانه هاي عدالت پيشنهاد داده اند كه يارانه هاي سوخت ، كه امروزه در سطح جهاني پرداخت مي شود ، مستقيماً به افراد اختصاص مي يابد ، اما تجربه نوامبر 2009 نشان مي دهد كه ورود اين حوزه بدون متقاعد كردن جامعه و متخصصان عواقب وخيمي خواهد داشت.
اگرچه مقدمات كاهش مصرف سوخت در ايران به دليل افزايش قيمت بنزين از نزديك به دو سال و نيم پيش در حال انجام بود ، اما داده هاي اخير نشان مي دهد كه بسياري از آنها محقق نشده است.
به گفته مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ، در زمان هاي اخير ، متوسط مصرف بنزين در تيرماه امسال از 107 ميليون ليتر فراتر رفته است. اين ركورد شكننده قابل توجه است زيرا سال گذشته به دليل افزايش قيمت بنزين و سهميه بندي و كاهش ترافيك به دليل شيوع ويروس كرونا ، مصرف بنزين به ميزان قابل توجهي كاهش يافت و به حدود 45 ميليون ليتر در روز ، اما به طور متوسط در روز رسيد. بود 1399 در كانال 75 lakh ليتر در روز. بنابراين اكنون مي توان پيش بيني كرد كه با افزايش مصرف بنزين به 107 ميليون ليتر ، سياست سهميه بندي و افزايش قيمت بنزين كه با هزينه هاي سياسي و اجتماعي در سال 1398 همراه بود ، شكست مي خورد؟
رضا پديدار ، رئيس كميسيون انرژي اتاق بازرگاني و صنايع تهران ، گفت كه “مصرف 107 ميليون ليتر بنزين مربوط به يك روز در نيمه تيرماه است”. دلايل زيادي براي تقاضا و مصرف حامل هاي انرژي وجود دارد. مخصوصا بنزين و گازوئيل. بر اساس داده هاي موجود در سال 1399 ، متوسط مصرف بنزين در كشور حدود 75 ميليون ليتر در روز بوده است و امسال به طور متوسط 84 ميليون ليتر در روز در دو مرحله و در نهايت 94 ميليون ليتر ثبت شده است. ظهور سفرهاي تابستاني و تابستاني ، همراه با مصرف متوسط و افزايش استفاده از خودروهاي شخصي در اوج همه گيري كرونا است.
وي با اشاره به نتايج مطالعات انجام شده توسط كميسيون انرژي اتاق تهران در مورد عوامل موثر بر مصرف سوخت هاي فسيلي مانند بنزين و گازوئيل و تاثيرات اين عوامل بر تقاضاي بنزين ، گفت: اين مطالعه دوره اي را پوشش مي دهد. از 1346. تا 1398. ” عوامل م consumptionثر بر مصرف سوخت در طول اين سالها شامل جمعيت ، قيمت ، تعداد وسايل نقليه سبك ، توليد ناخالص داخلي ، فرهنگ رانندگي ، وضعيت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي شامل راه آهن ، اتوبوس و وسايل نقليه سنگين مسافرتي و ميزان مصرف CNG است.
وي با بيان اينكه در اوج شيوع كرونا ، رفت و آمد افراد با خودروهاي شخصي افزايش مي يابد ، ادامه داد: با توجه به عوامل ذكر شده ، پيش بيني مصرف بنزين براي سال 1400 حداكثر بين 95 تا 100 ميليون ليتر خواهد بود. در ايالات متحده ، سياست هاي صرفه جويي در مصرف بنزين بايد به طور جدي دنبال شود. زيرا با افزايش مصرف داخلي بنزين ، ظرفيت صادرات كاهش مي يابد. ارقام غير رسمي نشان مي دهد كه سال گذشته صادرات بنزين به حدود 40 تا 45 ميليون ليتر در روز رسيد و امسال به دليل افزايش مصرف داخلي به 25 تا 35 ميليون ليتر كاهش يافته است.
رئيس كميسيون انرژي اتاق تهران با بيان اينكه ظرفيت توليد بنزين در كشور 115 ميليون ليتر در روز است ، گفت: ايران بزرگترين توليد كننده بنزين در بين كشورهاي عضو اوپك است.
پديدار با اشاره به اينكه ايران بنزين و گازوئيل ضروري به عراق ، افغانستان ، پاكستان ، آذربايجان ، ارمنستان و گرجستان مي رساند ، ادامه داد: اگر مصرف را كنترل نكنيم ، مي تواند به معني پتانسيل صادراتي كشور باشد. بايد آن را كاهش دهيم. در شرايطي كه كشور به منابع ارزي نياز دارد ، بايد فرهنگ سازي شود تا در مصرف صرفه جويي شود. از سوي ديگر ، توليدكنندگان خودرو نيز بايد ملزم به توليد خودروهايي با راندمان سوخت بالاتر شوند. قابل ذكر است كه در سال 2000 متوسط مصرف جهاني بنزين در هر 100 كيلومتر 7.5 ليتر بود كه اكنون به 5.5 رسيده است. اين در حالي است كه متوسط مصرف خودروهاي ايراني تقريباً دو برابر مصرف جهاني است.
رئيس كميسيون انرژي اتاق تهران به وب سايت اتاق گفت: تا زماني كه همه گيري كرونا ادامه داشته باشد و مردم از وسايل نقليه شخصي استفاده كنند ، مصرف بنزين همچنان رو به افزايش است. در اين شرايط ، راه حل بهينه براي كاهش مصرف ، گسترش خدمات حمل و نقل عمومي و گسترش خدمات الكترونيكي است. در سال 1400 به دليل فرهنگ غلط مراجعه به مراكز خدمات و مغازه ها ، مصرف بنزين بيش از 20 تا 22 درصد نسبت به سال قبل افزايش يافت.