مدتي پيش ، اخبار ويدئويي از وزش باد شديد و طوفان در هرمزگان پخش شد ، با عنوان “طوفان وحشتناك در هرمزگان سقف يك كارگاه را گرفت ، كه بسيار خوب فيلمبرداري شده بود و تمام اجزاي مربوطه را نشان مي داد”. اينجا. اگر به فيلم نگاه كنيد ، به دليل وزش باد ، به …
طوفان شديد هرمزگان و سقف كارگاه https://majale-rooz.ir/2021/07/طوفان-شديد-هرمزگان-و-سقف-كارگاه/ مجله روز Tue, 27 Jul 2021 00:15:20 0000 عمومي https://majale-rooz.ir/2021/07/طوفان-شديد-هرمزگان-و-سقف-كارگاه/ مدتي پيش ، اخبار ويدئويي از وزش باد شديد و طوفان در هرمزگان پخش شد ، با عنوان “طوفان وحشتناك در هرمزگان سقف يك كارگاه را گرفت ، كه بسيار خوب فيلمبرداري شده بود و تمام اجزاي مربوطه را نشان مي داد”. اينجا. اگر به فيلم نگاه كنيد ، به دليل وزش باد ، به …
مدتي پيش ، اخبار ويدئويي از وزش باد شديد و طوفان در هرمزگان پخش شد ، با عنوان “طوفان وحشتناك در هرمزگان سقف يك كارگاه را گرفت ، كه بسيار خوب فيلمبرداري شده بود و تمام اجزاي مربوطه را نشان مي داد”. اينجا.
اگر به فيلم نگاه كنيد ، به دليل وزش باد ، به جز سقف و كمي زباله ، هيچ چيز ديگري به آن سمت حركت نمي كند و فقط سقف از گسترش ديواره ها در اثر باد بلند مي شود. اين نشانه آن است كه باد ، حداقل در آن منطقه ، چندان وحشتناك نبود.
در ديناميك سيالات ، جايي كه باد نيز سيال است ، طبيعي است كه به دليل وزش باد ، به ويژه در مناطق باز مانند خود كارگاه فيلم ، يك نيروي بالابر يا مكش ايجاد مي شود و در صورت عدم مقاومت ، اتصالات مثبت بين ديوار و سقف ، كه بايد بالاتر از نيروي بالابر باشد ، سقف بالا مي رود و به دليل جريان پرواز مي كند. اين يك حالت قالب در خرابي چنين سازه هايي در باد است.
نكته مهم براي خارج شدن از اين فيلم سرعت وحشتناك باد نيست. بلكه عدم رعايت حداقل ضوابط ساخت و ساز در اين نوع ساختمان ها است كه براي شهرداري ها ، مناطق و كليه دستگاه هاي كنترل در مناطق مختلف كشور قابل توجه است. اگر به سقف برافراشته شده دقت كنيد ، برخي از انبساط ها يا آرماتورها را در سقف برجسته شده عمود بر سقف مشاهده خواهيد كرد كه بايد همان تقويت كننده هاي تعبيه شده در بلوك هاي سيماني باشند كه به عنوان اتصال استفاده مي شدند و متاسفانه به سادگي شل و جدا مي شوند. آنها تبديل شدهاند به!
اگر آنها نتوانستند ، بسيار حيرت انگيز است و بسته به سرعت باد ، كل ساختمان مي تواند به طور كامل تخريب شود. بنابراين ، نويسنده اكيداً به كليه توليدكنندگان و دستگاه هاي كنترل توصيه مي كند كه اين اتصالات را در كشور كنترل كنند تا از آسيب احتمالي به ويژه در مناطق بادي جلوگيري شود. همچنين بايد توجه داشت كه تهيه اين اتصالات بادوام با توجه به خطرات احتمالي آنها بسيار آسان و اقتصادي است.
براي دانشجويان و مهندسان جوان نيز بايد توجه داشت كه از اين نوع خطاها براي محاسبه و برآورد سرعت باد در مكانهايي كه به هر دليلي فاقد سنسور باد هستند و يا توسط باد تخريب شده اند نيز استفاده مي شود.
براي مطالعه بيشتر در مورد اين نوع محاسبه ، مي خواهم به مقاله اي كه 2 سال پيش در مجله مهندسي آيروديناميك انجمن مهندسي عمران آمريكا درباره تعيين نوع باد در فرودگاه كلمبيا نوشته شده است مراجعه كنم ، كه مفيد خواهد بود ، خدا . مايل بودن.
* استاد نمونه كشور در مهندسي سازه ، زلزله و مديريت بحران و بنيانگذار مقاومت و مديريت بحران در ايران