يعني آيا در اين مدت هيچ كار جدي در مورد مواد مورد نياز شهر انجام نشده است؟ من اين يادداشت را در ماه آگوست نوشتم: 35 حكم براي شهردار آينده تهران وقتي شما شكايت مي كنيد ، آنها مي گويند: “استاد ، خدا همه را هدف قرار داده است ، اما بودجه اي وجود ندارد.” …
٤٠ توصيه به شهردار آينده تهران https://majale-rooz.ir/2021/07/٤٠-توصيه-به-شهردار-آينده-تهران/ مجله روز Thu, 15 Jul 2021 11:37:39 0000 عمومي https://majale-rooz.ir/2021/07/٤٠-توصيه-به-شهردار-آينده-تهران/ يعني آيا در اين مدت هيچ كار جدي در مورد مواد مورد نياز شهر انجام نشده است؟ من اين يادداشت را در ماه آگوست نوشتم: 35 حكم براي شهردار آينده تهران وقتي شما شكايت مي كنيد ، آنها مي گويند: “استاد ، خدا همه را هدف قرار داده است ، اما بودجه اي وجود ندارد.” …
يعني آيا در اين مدت هيچ كار جدي در مورد مواد مورد نياز شهر انجام نشده است؟ من اين يادداشت را در ماه آگوست نوشتم: 35 حكم براي شهردار آينده تهران
وقتي شما شكايت مي كنيد ، آنها مي گويند: “استاد ، خدا همه را هدف قرار داده است ، اما بودجه اي وجود ندارد.” شما همه چيز را گرفتيد ، چسب خريديد و در شهر هيچ صندلي مترو ، اتوبوس ، پارك و صندلي هاي كوتاه وجود نداشت كه آنها را قلاب كرده و روز بعد برداشتيد. ننويس ، باز كردي من نوشتم مساجد و عبادتگاه هاي خالي را با راه حل هاي گران ضد عفوني نكنيد. كسي وجود ندارد ، به ويروس مبتلا نمي شويد ، خيابان ها ، بازارها و ميادين را براي خرج كردن ، ضد عفوني و مسموم كردن محيط ضروري نمي دانيد. باز هم شما ميليون ها تن مواد شيميايي خطرناك در داخل و خارج از كشور خريداري كرده ايد و برخي از مديران شما هر روز با افتخار آمار جديد شستشوي مركزي را اعلام مي كنند.
كاش مسئولان كشور گوش مي دادند!
من
صليب تاج را هوشمندانه مديريت مي كند.
چرا پايان؟ در پاسخ ، آنها سر خود را پايين مي آورند و آه مي كشند كه كبد انسان مي خواهد باور كند و شما مفيد هستيد. شما پول افرادي را كه درخواست كار مي كردند و كار را تحويل مي گرفتند كه تا يوم الدين ممنوع بود ، نمي ديديد و در عوض بودجه هاي تهيه شده توسط مردم را براي اهداف خاص هدر مي داديد.
عجيب است اما درست است ، در هر صورت به نظر مي رسد احتمال تغيير در شهرداري تهران وجود دارد (البته خود شهردار هم در بسياري از موارد خوب بود اما به نظر مي رسد اتوبوس از خيابان بهشت عبور مي كند ) ، بنابراين ، دوباره ، برخي از توصيه هاي من از دو سال پيش اين است: تكرار مي كنم ، شايد اين بار م workثر باشد.
از سال 1 تا امروز ، من در دو شيفت در زمينه زلزله و حوادث كشور كار كرده ام ، با تمركز بر تهران (يعني تقريباً 3 سال) ، و نتيجه را به صورت رايگان ارائه خواهم داد ، فقط حداقل برخي از آنها بايد گرفته شود براي توسعه سرمايه حساب كنيد! انشاالله همانطور كه گفتم بيشتر عمر خود را در شهر تهران و آسيب پذيري آن گذراندم
من مشغول چگونگي برنامه ريزي مديريت شهري و بحران آن و كشور بوده ام.
1. بايد پذيرفت كه تهران بيمار اورژانسي است
2. تهران بسيار بزرگتر از حد ضرورت شده است و تحت هيچ شرايطي نمي توان آن را مديريت كرد
3. مديريت تهران آن را توسعه نمي دهد ، آن را كاهش مي دهد
4- زيرساخت هاي تهران فقط براي حفظ وضعيت موجود كار مي كنند و با يك اتفاق ساده مي توانند به يك فاجعه تبديل شوند.
5. مسئول بي انضباطي فعلي در شهر
و … آنها شهرداري هاي خود مناطق هستند ،
6. شفافيت در شهرداريها تقريباً صفر است
7. اهداي فردي اولين كلمه شهرداري ها در مديريت مناطق است ،
8- مهمترين و اساسي ترين تهديد تهران ، زلزله است كه امكان تخريب كامل شهر را دارد و عملكرد آن مردود ارزيابي مي شود.
9. مديريت بحران حوادث در صورت مراجعه به آن عملا نامحدود و بي اثر است
10. سيستم هاي امنيتي تهران مانند ايستگاه هاي آتش نشاني ، كلانتري ها ، پايگاه هاي عمومي و … تعداد آنها بسيار كم است و ظرفيت لازم براي حداقل عملكرد را ندارند.
۱۱. بيمارستانهاي تهران بيش از حد ضروري آسيب پذيرترين و متمركز ترين شهرها در تهران هستند.
۱۲ هيچ برنامه اي كوتاه ، ميان مدت و بلند مدت براي شهر تهران وجود ندارد ، هم از نظر مديريت شهري و هم از نظر تصادفات.
13. جاي آموزش مستقيم و غيرمستقيم در مسائل اجتماعي ، فرهنگي ، ورزشي ، اخلاقي ، رفتاري و …. كاملا خالي است
14 آموزش تخصصي و عمومي در كليه امور مديريت شهري و تصادفات منطقي نيست.
15 معماري شهر مخدوش است و نماها كمتر فاجعه بار نيستند ،
16 دسته هاي فوقاني ، مياني و كوتاه بايد براساس منطقه بندي باشد نه همه مناطق. در زمان زلزله ، وضعيت فعلي فاجعه بار خواهد بود ،
۱۷ دانشگاه ها و م institutionsسسات آموزش عالي بايد در يك برنامه كوتاه مدت ، حتي ميان مدت ، تهران را ترك كنند.
18 نقشه آسيب شهري؛ زلزله ، اجتماعي ، … بايد تهيه شود و برنامه مديريت آن تهيه شود ،
19. حجم ورودي ماشين (ماشين ، موتور …) بايد به طور جدي مديريت شود ، يعني ما بايد به ورودي صفر برويم ،
20. راه آهن بايد اولويت ، ترجيحاً در خشكي ، براي كاهش هزينه ها در نظر گرفته شود ، البته با افزايش مترو.
۲۱. ترافيك خودرو با كنترل جدي آلودگي آن ،
۲۲. خروج كوتاه مدت صنايع و واحدهاي شيميايي و آلاينده از شهر در شعاع صد كيلومتري شرق ،
23. مديريت استفاده (حداقل خطر) از پالايشگاه و صنايع خطرناك تهران ،
۲۴. پادگان ها را به مراكز تفريحي و امدادي تبديل كنيد ،
۲۵ ايجاد سيستم تغيير جريان هوا از كوههاي شمال تهران را بررسي كنيد !!!
۲۶. جابجايي تدريجي كارخانه ها از غرب تهران به جنوب غرب به دليل جريان پاك تر بادهاي تهران
۲۷ كاهش تدريجي مناطق شهرداري به هشت منطقه و استفاده از ساختمانها و امكانات آنها براي خدمات بهداشتي و درآمد پايدار ،
۲۸. همه شهرهايي را كه درباره تهران و حومه آن صحبت مي كنند ترك كنيد و آنها را در منطقه براي دفاع جمع نكنيد.
۲۹. ايجاد دو جاده كمربندي در اطراف تهران ،
30. ايجاد فضاهاي سبز عمودي در سراسر شهر ،
31. براي جذب گردشگر ، سازه هاي به اصطلاح فرسوده را به مكان هاي امن قديمي تبديل كنيد (برخلاف تصور فعلي)
32. تغيير كامل مديران فعلي شهر براي معرفي يك فكر جديد ،
٣٣ ، پروژه ها بسيار ناجوانمردانه با هزينه بالا جمع آوري مي شوند ، هزينه ها را بررسي مي كنند ، من فكر مي كنم با نيمي از قيمت هاي فعلي مي توان آثار را جمع آوري كرد !!!!
34. ايجاد يك شبكه تلويزيوني مستقل براي اطلاعات و آموزش شهري در تهران ،
35. احترام به تاريخ و هويت شهر قديمي تهران! باز هم تأكيد مي كنم كه “مديريت تهران پيشرفت آن نيست ، بلكه كاهش آن است.”
36. نماي ساختمان ها بايد روشن شود ، در غير اين صورت درهاي آينده خواهند بود
37. برنامه ريزي كامل از مشكلات اجتماعي شهر ، كه شهر را به روشي بسيار خطرناك متحول مي كند
38. نوسازي تمام اماكن تاريخي شهر
39. ايجاد يك سري پياده روهاي پيوسته و پيوسته با حداقل ارتفاع و ارتفاع در طول خيابانهاي تهران و تبديل برخي خيابانها به لاين دوچرخه سواري و تنظيم مسيرها به حداقل
40. تنظيم ترافيك موتورسيكلت ، هر يك معادل يك ماشين ، در غير اين صورت ، به زودي خسارات جاني و مالي انساني را در شهر افزايش مي دهد.
البته نكات ديگري نيز وجود دارد كه انشاالله در صورت لزوم به آنها اشاره مي كنم.
* استاد نمونه مهندسي سازه ، زلزله و مديريت بحران و بنيانگذار مقاومت و مديريت بحران در ايران