با بزرگداشت روز جهاني ارتباطات در دنيايي كاملاً خورده ، رسانه هايي كه با اين معضل روبرو هستند و افراد وسواس به اخبار مربوط به تاج ، رنگ و بويي متفاوت دارند. بسياري از اخبار اين روزها مربوط به جهش ويروس و اخبار مربوط به واكسيناسيون و افرادي است كه منتظر پايان خوش اين وضعيت …
ناگفته هايي از ابرچالشي به نام «كرونا» https://majale-rooz.ir/2021/05/ناگفته-هايي-از-ابرچالشي-به-نام-كرونا/ مجله روز Sun, 16 May 2021 23:55:31 0000 تندرستي https://majale-rooz.ir/2021/05/ناگفته-هايي-از-ابرچالشي-به-نام-كرونا/ با بزرگداشت روز جهاني ارتباطات در دنيايي كاملاً خورده ، رسانه هايي كه با اين معضل روبرو هستند و افراد وسواس به اخبار مربوط به تاج ، رنگ و بويي متفاوت دارند. بسياري از اخبار اين روزها مربوط به جهش ويروس و اخبار مربوط به واكسيناسيون و افرادي است كه منتظر پايان خوش اين وضعيت …
با بزرگداشت روز جهاني ارتباطات در دنيايي كاملاً خورده ، رسانه هايي كه با اين معضل روبرو هستند و افراد وسواس به اخبار مربوط به تاج ، رنگ و بويي متفاوت دارند. بسياري از اخبار اين روزها مربوط به جهش ويروس و اخبار مربوط به واكسيناسيون و افرادي است كه منتظر پايان خوش اين وضعيت ناخوشايند هستند.
پيوستن به اين شرايط از ابتداي ورود كرونا تا امروز روندي است كه رسانه ها را شوكه كرده است. غالباً تصور مي شد كه اين روند به زودي پايان يابد و مانند هر بحران ديگري در تاريخ ثبت شود. اما اين ويروس از بين نخواهد رفت يا از بين نمي رود ، در جستجوي زنده ماندن به جهش ادامه مي دهد و بحراني را براي انسان ها و رسانه ها ايجاد كرده است كه بي سابقه است. تاج را بايد يكي از چالش هاي فوق العاده اي دانست كه رسانه ها در طول تاريخ با آن روبرو بوده اند.
يك سال و نيم از انفجار تاج در كشور مي گذرد. ويروسي كشنده كه بيشتر قدرت رسانه اي كشور را به دست گرفته و همچنان تيتر خبر است.
***
محمد سلطاني فر ، استاد ارتباطات ، به مناسبت روز جهاني ارتباطات در مصاحبه اي با مجله روز شركت كرد و در مورد بزرگداشت اين مناسبت و همچنين فراز و نشيب هاي رسانه ها طي يك سال و نيم گذشته صحبت كرد.
اين استاد ارتباطات درباره وضعيت رسانه ها پس از يك سال و نيم از فوران كرونا اظهار داشت: “رسانه ها مانند بسياري از مشاغل ديگر فراز و نشيب ها و تغييرات زيادي را تجربه كرده اند.” متأسفانه ، و متأسفانه ، به آرامي در رسانه هاي چاپي ما نشان داده شده است كه اداره كاغذ آنها مانند گذشته فضاي زيادي براي اعراب نخواهد داشت و آنها بايد به انتشار نسخه هاي جديد در فضاي مجازي متوسل شوند و بايد در اين زمينه ها كار كنند.
سلطاني فر در ادامه به توصيف عملكرد رسانه ها در دوره تاجگذاري پرداخت: “همه رسانه ها ، از جمله رسانه هاي چاپي و فضاي مجازي ، آموخته اند كه اولويت دادن به آموزش و آموزش مخاطبانشان يكي از اساسي ترين كارهايي است كه مي توانند انجام دهند.” زيرا اگر آموزش هاي ارائه شده توسط رسانه ها در مبارزه با اپيدمي تاج و همچنين راه هاي مقابله با آن در مسير جهاني شدن نبود ، آنها نمي توانستند آن جو را شكل دهند.
اين استاد ارتباطات سپس گفت: يكي از اتفاقاتي كه در اين مسير براي رسانه ها افتاد ورود به حوزه جهاني شدن بود. شعار “جهاني فكر كنيد و محلي عمل كنيد” دقيقاً در زمان تاج گذاري اتفاق افتاد و همه آنچه در دنياي خارج در اين منطقه تجربه شد در داستان رو به تاج و دنبال كردن همان مسير شكل گرفت.
به گفته وي ، در متن تاج و اطلاعات در اين زمينه ، مخاطبان دريافتند كه چگونه مي توانند اخبار دروغ را با در نظر گرفتن نكات مثبت و منفي اخباري كه در فضاي مجازي رد و بدل مي شوند ، بررسي كنند و بين چيزهاي درست و غلط . در واقع ، آموزش تجربي و غيرمستقيم در اين زمينه اتفاق افتاد و تحقق يافت.
سلطاني فر با اشاره به تسلط فضاي تصاوير و فيلم ها بر فضاي نوشتن و نوشتار در زمان تاج ، گفت: “اين يكي از پديده هايي است كه قصد داشت در گذشته اتفاق بيفتد ، اما در تاريخ. د كرونا ديديم كه محتواي ارائه شده در قالب فيلم ، تصاوير متحرك و حتي عكس بسيار بيشتر از متن نوشتاري است ، يعني تسلط تصوير بر متن يكي از ويژگي هايي است كه در اين زمينه رخ داده است.
در پايان ، سلطاني فر روز جهاني ارتباطات را به دست اندركاران اين حوزه تبريك گفت و گفت: “اميدوارم آنها در موقعيت و مسيري كه تاكنون طي كرده اند ادامه دهند و اين بار مانند سالها بار پيام رساني و پيشگويي را به دوش مي كشند. “نااميد نشويد كه پديده اي مانند كرونا توانسته ضربه بزرگي به بدنه ارتباطات وارد كند. ما اميدواريم كه رسانه ها و ارتباطات ما با هم ديدار كنند. مانند همه مشاغلي كه به آرامي پيدا مي شوند و به قلمرو قبلي بازمي گردند.
انتهاي پيام