عليرغم تصويب ها و اطلاعيه هاي مختلف دولت و ستاد ملي كرونا در مورد الكترونيكي شدن عوارض آزادراه ، تنها 30٪ آزادراه هاي كشور ايستگاه هاي عوارضي خود را دريافت مي كنند و تعرفه ها را به صورت الكترونيكي از مردم دريافت مي كنند. به گزارش مجله ايراني ، از جمله آزادراه هايي كه اخيراً …
كرونا هم زورش به باجههاي عوارضي آزادراهها نرسيد https://majalehirani.ir/2021/كرونا-هم-زورش-به-باجههاي-عوارضي-آزا/ مجله ايراني Sat, 08 May 2021 01:09:49 0000 اقتصاد https://majalehirani.ir/2021/كرونا-هم-زورش-به-باجههاي-عوارضي-آزا/ عليرغم تصويب ها و اطلاعيه هاي مختلف دولت و ستاد ملي كرونا در مورد الكترونيكي شدن عوارض آزادراه ، تنها 30٪ آزادراه هاي كشور ايستگاه هاي عوارضي خود را دريافت مي كنند و تعرفه ها را به صورت الكترونيكي از مردم دريافت مي كنند. به گزارش مجله ايراني ، از جمله آزادراه هايي كه اخيراً …
عليرغم تصويب ها و اطلاعيه هاي مختلف دولت و ستاد ملي كرونا در مورد الكترونيكي شدن عوارض آزادراه ، تنها 30٪ آزادراه هاي كشور ايستگاه هاي عوارضي خود را دريافت مي كنند و تعرفه ها را به صورت الكترونيكي از مردم دريافت مي كنند.
به گزارش مجله ايراني ، از جمله آزادراه هايي كه اخيراً افتتاح شده است ، فاز اول شرق اصفهان ، همت-كرج ، تبريز-اروميه ، آزادراه غدير و آزادراه تهران-شمال ، اين كشور 27 آزادراه دارد كه از آن عوارض دريافت مي شود. فقط 8 آزادراه تهران – قم ، تهران – سواح ، قرج – قزوين ، قزوين – زنجان ، همت – قرج ، قطعه چهار اروميه – تبريز ، شرق اصفهان و بندرعباس – راجي الكترونيكي هستند و مابقي در محورهاي موجود ، عوارض هستند. ايستگاه هاي عوارضي كه به صورت دستي از مردم جمع شده و هنوز پابرجا هستند.
جالب اينجاست كه محورهاي آزادراه جديد كه در خبرهاي خود با وعده عوارض الكترونيكي اعلام شده بود ، سرانجام به عوارض دستي و عوارض مختلف تبديل شد و از اجراي طرحي كه با دستورات و تصويب تصويب شده بود ، خودداري كرد بسيار اجباري شده است. البته ، به گفته بسياري از سرمايه گذاران ، دليل اين امر اين است كه افراد و رانندگاني كه از آزادراه عبور مي كنند ، علي رغم مهلت يك هفته اي عوارض خود را پرداخت نمي كنند و اين امر بازگشت سرمايه را براي سرمايه گذاران دشوار مي كند و از طرف ديگر محورهاي مختلف آزادراه آنها نياز به نگهداري و بازسازي دارند كه هزينه آن نيز از همان عوارض حاصل مي شود.
اما مشكل اين است كه پس از شيوع ويروس كرونا و شيوع آن در كشور ، ستاد ملي ضد كرونا و دولت بارها دستور داده اند كه عوارض الكترونيكي مانند ساير پرداخت هاي عمومي الكترونيكي باشد و تصميم گرفتند تا پايان سال امسال. گذشته را اجرا كنيد و در سال 1400 همه عوارض را بگيريد و با دوربين پلاك جايگزين شويد ، اما اين اتفاق نيفتاد.
زيرا به گفته محمدپور تيموري – مديركل دفتر نظارت بر بهره برداري از آزادراه سازمان ملي راهداري و حمل و نقل جاده اي – عوارض آزادراه بايد تا پايان سال گذشته الكترونيكي باشد.
در دسامبر سال گذشته ، وي در مورد عوارض الكترونيكي به مجله ايراني گفت: “كمك ما به سرمايه گذاران اين است كه پس از تصويب ستاد ملي تاج ، به همه آنها اعلام كرديم كه سيستم عوارض الكترونيك را در آزادراه هاي خود تا پايان فعال كنند. امسال. “به اين ترتيب ، نه تنها تصميم ستاد ملي ضد كرونا اجرا مي شود ، بلكه هزينه هاي عملياتي نيز حذف مي شود و مي توان آن را در جاي ديگري مانند نگهداري هزينه كرد.
گريب تيموري گفت: همه سرمايه گذاران از الكترونيكي شدن عوارض آزادراه استقبال كرده اند ، زيرا اجراي اين طرح مي تواند به بازگشت سريعتر و كيفيت بهتر آزادراه ها كمك كند. بنابراين ، اجراي برنامه ريزي الكترونيكي را تسريع كرده ايم.
با اين حال ، به نظر مي رسد كه تصميم ستاد ملي ضد كرونا نتوانسته است عوارض را از حالت دستي و الكترونيكي حذف كند و شايد اجراي اين طرح نياز به برنامه ريزي و برنامه ريزي هاي محاسبه شده اي جدي داشته باشد ، كه هنوز مشخص نيست.
انتهاي پيام