اخيراً بازگشت شركت هاي فرانسوي رنو و پژو به ايران و همكاري آنها با خودروسازان داخلي شنيده شده است. البته به نظر مي رسد شركتي كه طرف قرارداد با رنو در ايران است (پاراس خودرو) تمايل چنداني براي از سرگيري همكاري با آن ندارد. به گزارش مجله ايراني ، پس از احياي برجام ، احتمال …
رنو شانس زيادي ندارد – مجله ايراني https://majalehirani.ir/2021/رنو-شانس-زيادي-ندارد-مجله-ايراني/ مجله ايراني Thu, 06 May 2021 01:07:16 0000 اقتصاد https://majalehirani.ir/2021/رنو-شانس-زيادي-ندارد-مجله-ايراني/ اخيراً بازگشت شركت هاي فرانسوي رنو و پژو به ايران و همكاري آنها با خودروسازان داخلي شنيده شده است. البته به نظر مي رسد شركتي كه طرف قرارداد با رنو در ايران است (پاراس خودرو) تمايل چنداني براي از سرگيري همكاري با آن ندارد. به گزارش مجله ايراني ، پس از احياي برجام ، احتمال …
اخيراً بازگشت شركت هاي فرانسوي رنو و پژو به ايران و همكاري آنها با خودروسازان داخلي شنيده شده است. البته به نظر مي رسد شركتي كه طرف قرارداد با رنو در ايران است (پاراس خودرو) تمايل چنداني براي از سرگيري همكاري با آن ندارد.
به گزارش مجله ايراني ، پس از احياي برجام ، احتمال بازگشت شركت هاي خودروساز خارجي فعال و با همكاري قبل از تحريم ها در ايران پيش بيني شده بود. در همين حال ، شركت فرانسوي رنو مي خواهد پس از لغو تحريم و بازگشت به ايران ، فعاليت خود را با خودروسازان ايراني از سر بگيرد.
پس از ادغام پژو-سيتروئن با فيات-كرايسلر و تولد مارك آتلانتيس ، به نظر مي رسد احتمال بازگشت پژو به ايران كم شده است اما شايعات بازگشت رنو همچنان پابرجاست.
با توجه به اينكه شركاي خارجي در 16 سال گذشته چندان متعهد به ايران نبوده و در فواصل زماني مختلف با يكديگر همكاري و پايان داشته اند ، خروج آنها چندان منطقي به نظر نمي رسد. زيرا بعد از تحريم صنعت خودروسازي ايران ، توليدكننده وسايل نقليه و مجتمع صنعت خودروسازي ايران (از جمله خودروساز ، قطعه ساز و زنجيره تأمين) ، شركاي خارجي مجبور به “دست دادن” هستند ، علاوه بر اينكه در سايه سايه تحت فشار زيادي قرار دارند تحريم ها. به دليل فروش اتومبيل در “پوسته مهره” و تعداد زيادي از مشترياني كه آنها را قرار مي دهند ، فشار بيشتري پيدا كرد.
با اين حال ، برخي از فعالان اين صنعت بازگشت رنو را تأييد كرده و معتقدند كه اين خودروساز فرانسوي از چند سال گذشته در انتظار تحريم است تا به ايران برگردد و همكاري خود را از سر بگيرد. البته به نظر مي رسد كه رنسانس اصطلاح “عقب نشيني” را زياد قبول ندارد ، زيرا آنها معتقدند كه آنها كاملاً ايران را ترك نكرده اند و فقط همكاري را به حالت تعليق درآورده اند.
در واقع شركت فرانسوي رنو براي دومين بار از زمان تحريم ها در سال 1397 ، كه همكاري با خودروسازان ايراني را قطع كرد و پس از لغو توافق هسته اي و خروج آمريكا از برجام ، ايران را رها كرد. پس از خروج رنو از ايران ، سايپا (دقيق تر ، پاراس خودرو) باقي ماند و بسياري از تعهدات L90 و Sandro كه به مشتريان فروخته شد ، اما تحقق آنها امكان پذير نبود و به مشتريان داده شد. بنابراين ، در رابطه با برخي از ساندروس ، اين شركت مجبور شد محصولات سايپاي ديگر را جايگزين آنها كند و تندر 90 تا آنجا كه امكان تكميل داشت ، مجوز شماره گذاري را دريافت كرده و به صاحبان آنها پيشنهاد داد.
در جولاي سال گذشته ، معاون سايپا نيز بداري از شركاي تجاري خود شكايت كرد آنها اين امر را عامل جدي در سيستم فروش سايپا دانستند و تصريح كردند كه شركاي تجاري ما ، علي رغم تعهدات و قراردادهايشان ، قولهاي خود را شكستند و از ادامه همكاري امتناع ورزيدند. در نتيجه ، 49000 تعهد معوقه براي ما تعهد شد و ما مجبور شديم سه ماشين توليدي را جايگزين آنها كنيم. بنابراين ، بيش از 140 هزار دستگاه خودرو به سايپا متعهد شدند ، اما موضوع سازمان يافته و به تعهدات آنها سپرده شد.
سرانجام ، در ماه نوامبر سال گذشته ، پس از مكاتبات ، مراجعه ها و تعاملات متعدد با سازمان هاي مرتبط ، سازمان محيط زيست ، به شرط تغيير خودروها از 99 مدل به 98 مدل ، با تعداد و ترخيص 3000 اتومبيل از محصولات خانواده رنو، موافقت كنيد
اين مسئله در رابطه با خروج پژو از ايران و قطع همكاري نيز رخ داده و ايران-خودرو را با مشكل مواجه كرده است.
بايدها و نبايدها براي همكاري مجدد با خودروسازان خارجي
در همين رابطه ، محمد رضا نجفي منش ، عضو اتاق بازرگاني تهران و رئيس انجمن صنايع همگن ، پيشرانه و قطعه سازي ، در يك جلسه مجازي گفت كه دولت بايد در مورد بازگشت پژو از صنعت خودرو خارج شود. و رنو براي ايران. بازگشت رنو و پژو بد نيست ، زيرا شركتهاي ذكر شده داوطلبانه ايران را ترك نكردند ، اما تحت فشار ايالات متحده مجبور به قطع همكاري شدند و بر اين اساس بخشي از سرمايه خود را واگذار كردند.
وي گفت: در حال حاضر بسياري از شركت هاي خودروسازي در جهان در حال ادغام هستند و تاكنون ورود پژو و رنو به ايران به معناي همكاري با شركت هاي رده سوم و چهارم در جهان است. اگر بتوانيم شركت ها را ادغام كرده و مجموعه هايي را در اين مجموعه ايجاد كنيم ، مطمئناً در جهت منافع صنعت خودرو عمل كرده ايم. بنابراين بهتر است دوباره با شركاي خارجي همكاري كنيم تا چنين دولتي از مديريت صنعت خودرو كنار گذاشته شود. دولت فقط بايد مراقب صنعت خودرو باشد.
نياز به بررسي روند كار با خارجي ها دارد
در اين گردهمايي مجازي ، محمد رضا معتمد – مديرعامل سابق ICAP (سرمايه گذاري مشترك بين ايران خودرو و پژو فرانسه) – با اشاره به اينكه در روزهاي اوج صنعت خودرو ، شاهد ظرفيت خالي در بخشهاي اصلي بوديم ، منجر به كاهش قيمت ها شد. افزايش يافت. ، گفت: بازگشت شركاي خارجي بايد ظرفيت را اندازه گيري كنيم. بايد بپذيريم كه ماشين يك شبه نيست ، اما ممكن است يك شبه عوارض جانبي داشته باشد. بنابراين ، فضاي بالادست هميشه فريب خورده است. در حالي كه بايد از اين قابليت ها به درستي استفاده كنيم.
وي با تأكيد بر جذب حداكثر ، اظهار داشت: با توجه به شرايط محدوديت ها ، لازم است روند جذب براي به حداكثر رساندن بررسي شود. با اين حال ، ميزان كار با ظرفيت در ايران بسيار مناسب است و تنها لازم است اين توانايي ها كه در اسناد بالادستي خالي است ، تحقق يابد.
فرانسوي ها شريك خوبي نيستند
سعيد مدني ، مديرعامل سابق گروه خودروسازي سايپا نيز در مورد بازگشت رنو و پژو به ايران صحبت كرد و تأكيد كرد كه عادي سازي روابط در صنعت خودرو و نبود فضاي رقابتي نه تنها به اين صنعت كمك نمي كند ، بلكه دليل همچنين مشكلات بيشتري وجود خواهد داشت. ما گفتيم ، ما خواهيم بود: بنابراين بايد از تجربيات گذشته استفاده كنيم. در شرايط فعلي بايد تمركز زيادي روي حواس باشد. در زمان تحريم ها معمولاً برنامه هايي وجود دارد كه پس از لغو تحريم ها فراموش مي شود و پس از مدتي مي بينيم كه همه دستاوردها فراموش شده اند.
وي گفت: “هنگامي كه فروش نفت كاهش يافت ، كشور به سمت يك طرح جامع حركت كرد ، اما با از سرگيري فروش نفت ، اين طرح فراموش شد.” نوسانات پذيرش هميشه وجود داشته است. پس از انقلاب ، ما هشت سال درگير جنگ اقتصادي و بقيه جنگ بوده ايم و آمريكا هميشه خواستار ممنوعيت ايران بوده است.
مدني گفت: “او تجارب خوبي در صنعت خودرو به ويژه در كار با فرانسوي ها داشت.” فرانسوي ها شركاي خوبي نيستند و فن آوري را به خوبي منتقل نمي كنند. رفتار آنها اصيل نيست و هر زمان فرصتي را ديدند با ما همكاري مي كنند در غير اين صورت همكاري را متوقف مي كنند. ما بايد با انتقال دانش و توانايي كار روي سيستم عامل هاي داخلي ، توليد خودرو را افزايش دهيم. اكنون هم تخصص و هم توانايي اين كار را داريم. اگر 50٪ از ظرفيت توليد خودرو در مرحله داخلي باشد ، پس مي توانيم در مذاكرات برنده باشيم.
مدير عامل سابق سايپا با تأكيد بر اينكه توسعه بدون ارتباط با دنيا غيرممكن است ، اظهار داشت: اگر بهترين ماشين ها را توليد كنيم اما با ديگر خودروسازان دنيا رقابت نكنيم ، اين كار فايده اي نخواهد داشت. ما بايد روابط جهاني ايجاد كنيم ، اما همچنين بايد مورد پايش و نظارت قرار بگيريم و شركت ها مجبور نيستند هر كاري كه بخواهند انجام دهند.
همه اينها در حالي است كه بررسي وب سايت Kedle و داده هاي فروش ارائه شده توسط شركت پاراس خودرو در آوريل سال جاري نشان مي دهد كه اين شركت پس از اتمام تمام دوره هاي باقي مانده از سال هاي گذشته (كه در نيمه دوم سال 1399 و آخرين مورد در سپتامبر برگزار شد در سال) حدود 326 واحد به مشتريان تحويل داده شد) ، در آوريل 1400 ، فقط يك واحد فروخته شد.
شايد اين مدركي است كه نشان مي دهد پرونده رنو در ايران بسته خواهد شد و با توجه به تكميل باقي مانده رنو و فروش نزديك به صفر ، احتمال بازگشت رنو به پاراس خورو كاهش مي يابد و توليد اين محصولات از سر گرفته مي شود. بعلاوه ، در تعاملات شفاهي با اين شركت ، به نظر نمي رسد كه اين مشاركت مجدد قصد شكل گيري داشته باشد.
بر اين اساس منوط به توليد است تندر 90 ايراني آنچه توسط مدير عامل گروه خودروسازي سايپا در ژوئيه سال گذشته “در تعقيب” انتخاب شد ، بايد لغو شود.
سيد جواد سليماني گفته بود كه پلتفرم طراحي شده در پژوهشگاه خودروي دانشگاه علم و صنعت بر اساس بستر پايه N90 استوار است و بنابراين توليد داخلي خودروهاي L90 در اين سيستم عامل بين سازمان توسعه و نوسازي صنايع ايران است. دانشگاه علم و صنعت و گروه خودروسازي سايپا. بررسي و پيگيري كنيد. به گفته وي ، قرار بود خودرويي كه توسط دانشگاه علم و صنعت طراحي شده در سال 2016 توليد شود ، اما وضعيت موتور و گيربكس مشخص نيست.
انتهاي پيام