یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

۱۵۰۰ ميليارد تومان بودجه فعالان فضاي مجازي صداوسيما/مكانيزم هزينه‌كرد، شفاف نيست

۶ بازديد

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با انتقاد از مصوبه مجلس شوراي اسلامي و اختصاص هزار و 500 ميليارد تومان به فعالان فضاي مجازي صدا و سيما گفت: اين هزينه معادل 50 درصد بودجه كل وزارت ارتباطات است. براي توسعه ، در حالي كه هيچ شفافيتي در اين زمينه وجود ندارد. به گزارش مجله ايراني ، …

۱۵۰۰ ميليارد تومان بودجه فعالان فضاي مجازي صداوسيما/مكانيزم هزينه‌كرد، شفاف نيست https://majalehirani.ir/2021/۱۵۰۰-ميليارد-تومان-بودجه-فعالان-فضاي-م/ مجله ايراني Thu, 29 Apr 2021 00:13:21 0000 اقتصاد https://majalehirani.ir/2021/۱۵۰۰-ميليارد-تومان-بودجه-فعالان-فضاي-م/ وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با انتقاد از مصوبه مجلس شوراي اسلامي و اختصاص هزار و 500 ميليارد تومان به فعالان فضاي مجازي صدا و سيما گفت: اين هزينه معادل 50 درصد بودجه كل وزارت ارتباطات است. براي توسعه ، در حالي كه هيچ شفافيتي در اين زمينه وجود ندارد. به گزارش مجله ايراني ، …

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با انتقاد از مصوبه مجلس شوراي اسلامي و اختصاص هزار و 500 ميليارد تومان به فعالان فضاي مجازي صدا و سيما گفت: اين هزينه معادل 50 درصد بودجه كل وزارت ارتباطات است. براي توسعه ، در حالي كه هيچ شفافيتي در اين زمينه وجود ندارد.

به گزارش مجله ايراني ، محمد جاويد ازري زهرمي ، در يك اتاق گفتگو در شبكه اجتماعي “خانه باشگاه” ، اظهارات يك نماينده مجلس شوراي اسلامي در مورد وجود بودجه هاي پنهان در شركت ارتباطات زيرساخت گفت: “نمايندگان در اين اتاق گفت كه شركت ارتباطات مونتاژ مخفي پيدا شده است. من اين ادعا را رد مي كنم و به صراحت مي گويم كه هيچ بودجه پنهاني در خط اعتباري شركت زيرساخت وجود ندارد و همچنين برنامه نمايندگان در اين تلفيق به بودجه اضافه نشده است.

وي ادامه داد: شركت زيرساخت يك شركت دولتي است كه بودجه آن در قانون بودجه لحاظ نشده و تابع قانونگذار آن است. تنها بودجه شركت زيرساخت كه به بودجه عمومي دولت واريز مي شود سود اعلام شده شركت زيرساخت است. سود اعلام شده شركت زيرساخت به هيچ وجه 3 ميليارد گفته شده نيست. اين شركت در طول عمر خود هيچ رقمي به عنوان سود ندارد. درآمد هزينه شركت زيرساخت مخابرات منوط به تصويب مجلس قانونگذاري و تأييد شده توسط مجلس قانونگذار است و ما بودجه را به مجلس قانونگذاري گزارش مي دهيم.

در بودجه 1400 10٪ مازاد را از اپراتورها دريافت كنيد

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به مصوبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر دريافت 10 درصد مازاد از اپراتورها ، گفت: زماني بحث ما اين بود كه اين قانون مي خواهد تصويب شود. آنچه ما درخواست مي كنيم انتقاد قبل از تصويب است. اما اكنون اين قانون تصويب شده و بايد اجرا شود. ما مجري قانون هستيم و آدرس ما قانون است ، ما به عنوان يك استراتژي كلي براي افزايش بودجه ICT ، زيرا منجر به توسعه اقتصاد كشور مي شود. اما تفاوت در اين است كه آيا اين بودجه واقعي است يا غيرواقعي؟ آيا منبع جديدي تزريق مي شود يا منبع فعلي در حال مديريت است؟

آذري زهرمي گفت كه پارلمان حق دارد نظر دولت را تغيير دهد و طبق آن قانوني تصويب كند ، زيرا داراي اختيارات قانونگذاري است. به دولت انجام مي دهند. ما به طور كلي فركانس هايي را به اپراتورها ارائه مي دهيم و 28 درصد از درآمد همراه اول و ارسل و 23 درصد از درآمد خرده فروشي را دريافت مي كنيم. اين درآمد سالانه به عنوان درآمد پيش بيني شده برآورد مي شود و متناسب با رشد و عملكرد بازار سال گذشته به سازمان برنامه گزارش مي شود.

درآمد پيشنهادي وزارت ارتباطات 7000 ميليارد تومن بود.

وي با اشاره به پيش بيني درآمد 1400 ميليارد توماني گفت: با توجه به سازمان برنامه ، هزينه و درآمد ، 10 درصد به اين درآمد اضافه شد و دولت تعداد را در مجلس اعلام كرد. هنگامي كه اين درآمد در مجلس اعلام شد ، وي پيشنهادي را ارائه داد كه وزارت ارتباطات بايد 10 درصد معادل 3000 ميليارد تومان اپراتورها را افزايش دهد و براي نظارت بر محتوا و مطالب هزينه كند. وقتي وي اين 10٪ را به عنوان منبع درآمد شناسايي كرد ، 7000 ميليارد تومان پيشنهادي وزارت ارتباطات را به 10 هزار ميليارد تومان در جدول بودجه تبديل كرد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: پس از آن مقام معظم رهبري توصيه هايي در مورد منابع صندوق ارز داشتند و به همين دليل برنامه بودجه به سازمان بازگردانده شد. سازمان برنامه با اشاره به اينكه يكي از بخشهاي درآمد آن حذف شد و هزينههاي آن مشابه بود ، منابع اضافه شده توسط پارلمان را حذف كرد و شامل 3000 ميليارد منبع تهيه شده توسط پارلمان براي بخش ICT بود. يعني سازمان برنامه 3 هزار تومان از اداره ارتباطات پذيرفت و هزينه هاي خود را از قسمت ارتباطات برداشت.

آذري زهرمي با بيان اينكه انتقاد از تصميم مجلس از اينجا آغاز شده است ، افزود: پيام ما اين بود كه هرچه هزينه سهام اپراتورها افزايش يابد ، هزينه اينترنت نيز افزايش مي يابد. نمايندگان مجلس گفتند كه آنها قصد افزايش قيمت اينترنت را ندارند و به همين دليل است كه منطق را اضافه مي كنند تا قيمت بالا نرود. اما چگونه مي توان هزينه را 10 درصد افزايش داد و شركت مجاز به افزايش قيمت نيست؟ اين ظلم به بنگاه اقتصادي است و منجر به ورشكستگي مي شود.

وي ادامه داد: پس از آن ، وي اعلام كرد كه اين 10 درصد فقط به اپراتورهايي اضافه مي شود كه قرارداد آنها در سال 1400 به پايان مي رسد و خود به خود پرداخت مي شود. هزينه قبلي كه دولت از اپراتورها دريافت كرده بود 28٪ بود كه 10٪ افزايش يافته و به 38٪ رسيده و بايد به خزانه پرداخت شود ، در حالي كه 30٪ اين هزينه به ما پس داده نشده است و اين بي عدالتي با ICT است. بخش Hai ، زيرا اين مبلغي است كه آنها از ما دريافت مي كنند ، 70٪ در جاي ديگر و 30٪ در خود شركت هزينه مي شود ، كه منطقي نيست.

پارلمان ايران تحت تأثير قرار خواهد گرفت

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به افزودن 10 درصد به قراردادهاي فسخ شده در سال 1400 از محل اپراتورها اظهار داشت: تنها قراردادي كه حاوي اين تبصره است قرارداد ايرانسل است. اين پول كه بيش از 7000 ميليارد تومان پيشنهادي ما ، معادل 1700 ميليارد تومان است ، بايد وارد خزانه داري شود و به خود شركت Earsel برگردد. اما اين ظلم بزرگي به ايراني است زيرا اين پول به اين شركت پس داده نمي شود. هر دولتي كه منصب خود را بدست آورد ، به دليل كسري بودجه ، پول برداشت خواهد كرد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه ما موظف به اجراي اين قانون هستيم اما سهم ما از اين قانون تحت تأثير قرار گرفته و هدف افزايش بازار و سرمايه از بين مي رود ، گفت: نمايندگان مجلس اعلام كردند كه درآمد پيشنهادي علاوه بر 10 هزار ميليارد ميليارد تومان ، 2300 وي درآمد يك ميليارد توماني را برآورد كرد و سرانجام 13 هزار ميليارد تومان حد درآمد حوزه ارتباطات را در نظر گرفت. در حالي كه بعيد است درآمد بخش مخابرات به اين تعداد برسد كه در نهايت منجر به كسري بودجه خواهد شد.

آذري زهرمي خاطرنشان كرد: مجلس و سيستم در شوراي عالي فضاي خدمات داراي سياست هايي هستند كه نبايد اينترنت و پهناي باند توسعه داده شود و بايد پهناي باند داخلي ايجاد شود كه در اين صورت درآمد اپراتورها به ترافيك داخلي مي رود. از طرف ديگر ، در بند ديگري از اين فرمان ، وي اعلام كرد كه قيمت ترافيك داخلي بايد يك پنجم قيمت اينترنت باشد و اينترنت نبايد گران تر باشد ، بنابراين رشد با كاهش درآمد اين سياست ها با فرمول اقتصادي متناقض است. مجلس پيش بيني كرده است كه درآمد دولت 13000 ميليارد تومن است و ما معتقديم كه اين درآمد بيش از 7400 ميليارد تومن نخواهد بود و با شرايط و ضوابط موجود ، اپراتورها رشد و درآمد چنداني نخواهند داشت.

بودجه را به سود يك شركت خصوصي اختصاص دهيد

وي با بيان اينكه نمايندگان صريحاً اعلام كرده اند كه هيچ بودجه اي به صدا و سيما ارائه نخواهند كرد ، افزود: در قانون بخشهايي كه گفته مي شود شركت مخابرات بايد پنج ميليون صرف توسعه زيرساخت ها يا پورت هاي اينترنت پرسرعت كند بايد هزينه كند. در حالي كه شركت مخابرات يك شركت دولتي نيست ، در اين حالت ، مجلس تصويب كرده است كه اين پول بايد به يك شركت خصوصي داده شود ، و شركت مخابرات با ساير شركت هاي خصوصي در رقابت است و البته اين مقدار هزينه تعيين نشده است

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد هزينه توليد محتوا در بودجه گفت: در بخش ديگري عنوان شده است كه اين بودجه بايد صرف توليد محتواي فضاي مجازي شود اما ذكر نشده است كه اين پول در كدام ساختار است خرج شده و در جايي كه داده شده است. در بخشي ديگر آمده است كه صدور مجوزهاي صوتي و تصويري در سازمان صدا و سيما بسيار گسترده است و در نهايت وزارت ارتباطات بايد سياست هايي را براي شكل دادن به توسعه اقتصاد ديجيتال بر اساس توليدات داخلي تدوين كند. اينها مجموع تفسير ماده 6 قانون بودجه است.

آذري جهرمي همچنين در مورد بودجه اختصاص يافته براي توسعه اقتصاد ديجيتال گفت: توسعه اقتصاد ديجيتال مربوط به ماده B تبصره 18 است كه ما به عنوان وزارت ارتباطات هر ساله از صندوق هاي مديريت شده شركت ها در ارتباطات و اطلاعات وام مي گيريم فناوري. ، كه معادل 140 ميليارد تومان است. نمايندگان اعلام كردند كه ديگر در اختيار وزارت ارتباطات نخواهد بود و اين كار با معرفي معاون علمي انجام مي شود و آنها اختيارات وزارت ارتباطات را كاهش دادند ، اگرچه پارلمان در قانونگذاري آزاد است. بنابراين اين اعداد هيچ ارتباطي با تبصره 6 بودجه ندارند.

ساترا هيچ قانوني ندارد و ابعاد آن مشخص نيست.

وي گفت: مقام معظم رهبري فرمان صادر كردند كه صدا و تصوير بايد با راديو در لايه مجوز و نظارت اداره شود. البته ما همچنين به تشكيل Satara اعتراض داريم ، يعني بودجه اختصاص يافته به Satara ، در حالي كه اين سازمان نه اساسنامه اي دارد و نه هيچ سازماني ، مشخص نيست ابعاد اين سازمان چيست و براي اين قانون وجود ندارد. تحت اين شرايط ، قانون نظارت و صدور مجوزها را قانون قانون بودجه كه يك سال است ، به سعادت آزادي سپرده است و اين در قانون عادي نيست.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: در سال 1399 كل بودجه تخصيص يافته به وزارت ارتباطات 1500 ميليارد توماني و كل رشد اقتصاد ديجيتال 140 ميليارد تومان بوده است. اگر قرار نيست اين پول به راديو داده شود ، هزينه 1500 ميليارد توماني كه به فعالان فضاي مجازي راديو اختصاص مي يابد چقدر است؟ البته اين هزينه تخصيص داده شده است و ممكن است صداوسيما 1500 ميليارد هونر دريافت نكند اما معادل 50٪ از كل بودجه وزارت ارتباطات براي توسعه كل زيرساخت ها و تقاضاها در بخش فضايي است. آيا دولت الكترونيكي ، شبكه ملي اطلاعات و توسعه روستايي است.

آذري زهرمي با بيان اينكه 1500 ميليارد تومان براي صدا و سيما در نظر گرفته شده است كه به عنوان يك سازمان غيرمرتبط هيچ قانوني ندارد ، گفت: “اگر قانوني وجود داشته باشد ، راديو و تلويزيون اين 1500 را با چه مكانيزمي مي خواهد اعراب را به بخش خصوصي؟ “معيارهاي آن چيست؟ كميسيون تنظيم مقررات Satara مسئوليتي در قبال توانمندسازي ندارد ، وظيفه تنظيم و نظارت بر اجراي آن را بر عهده دارد. راهنماي اجرا ، مأموريت اجرايي وزارت ، وزارت ورزش جوانان ، سازمان تبليغات و ساير ادارات است.

مكانيسم تخصيص بودجه به راديو شفاف نيست

وي با بيان اينكه صداوسيما ظرفيت اين كار را ندارد ، افزود: اين بودجه چگونه مي خواهد هزينه شود؟ آيا اين يك منبع معذور است؟ به عنوان وام اختصاص داده شود؟ قاعده چيست؟ تنظيم بودجه براي اين امر ضروري است. 1500 ميليارد تومان براي توليد محتواي فضاي مجازي اختصاص داده شده است كه قرار است در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد ، اما سازوكار آن چيست؟ قانون كجا ذكر شده است؟ هيچ شفافيتي در اين زمينه وجود ندارد و نتيجه آن مشخص نيست.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خاطرنشان كرد: ما از قانوني سازي ، نظارت و رسيدگي به پرونده هاي فساد در فضاي مجازي استقبال مي كنيم و اين ضروري است. اما در پيشنهاد مجلس ، هيچ بودجه اي از خارج از منطقه ما به ما اضافه نشده است ، بودجه هاي غير واقعي در زمينه درآمد ديده شده و وظايفي نيز در زمينه هزينه تعيين شده است ، در نتيجه سازمان هايي براي آنها هزينه مي كنند ديده مي شود ، آيا ، زيرا آنها هيچ درآمدي ندارند ، اين برنامه با سازمان پايان مي يابد. بودجه وارد لابي مي شود و سرانجام اين هزينه از بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات كسر مي شود كه مانع توسعه بخش مي شود.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.