یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

تهران – مسكو و گام‌هاي جدي جديد

به مرجع تخصصي گردشگري خوش آمديد

تهران – مسكو و گام‌هاي جدي جديد

۶ بازديد

تهران و مسكو پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي ، و به ويژه در سالهاي اخير ، هنگامي كه تحريم هاي غرب آنها را در مركز حملات خصمانه خود قرار داد ، روابط نزديكتري برقرار كردند. امروز ، در زمينه همكاري هاي دوجانبه و چندجانبه ، اقدامات خوبي در سطح قابل قبول با روس ها …

تهران – مسكو و گام‌هاي جدي جديد https://majale-rooz.ir/2021/04/تهران-مسكو-و-گام‌هاي-جدي-جديد/ مجله روز Wed, 14 Apr 2021 09:59:08 0000 عمومي https://majale-rooz.ir/2021/04/تهران-مسكو-و-گام‌هاي-جدي-جديد/ تهران و مسكو پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي ، و به ويژه در سالهاي اخير ، هنگامي كه تحريم هاي غرب آنها را در مركز حملات خصمانه خود قرار داد ، روابط نزديكتري برقرار كردند. امروز ، در زمينه همكاري هاي دوجانبه و چندجانبه ، اقدامات خوبي در سطح قابل قبول با روس ها …

تهران و مسكو پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي ، و به ويژه در سالهاي اخير ، هنگامي كه تحريم هاي غرب آنها را در مركز حملات خصمانه خود قرار داد ، روابط نزديكتري برقرار كردند. امروز ، در زمينه همكاري هاي دوجانبه و چندجانبه ، اقدامات خوبي در سطح قابل قبول با روس ها داريم كه مي تواند افزايش يابد.

اين نزديكي و لزوم رايزني براي بهبود روابط براي دومين بار طي سالهاي اخير در “سرگئي لاوروف” در تهران را گشود تا روز گذشته شاهد حضور اين ديپلمات باتجربه روس در تهران باشيم. امروز زمينه هاي مختلف همكاري بين دو طرف وجود دارد. وقايع در سوريه و افغانستان و احتمال بازسازي داعش توسط ايالات متحده با حمايت مالي عربستان و رژيم صهيونيستي از موضوعات مهم رايزني است. نقش جمهوري اسلامي ايران و روسيه در شكست شديد داعش و القاعده كاملاً واضح و انكار ناپذير است و با توجه به اهميت برقراري صلح و امنيت در منطقه ، رايزني بين دو طرف در اين زمينه بسيار مهم است. توجه. . در زمينه اقتصادي ، همكاري با طرف روسي در درياي خزر (انرژي ، تجارت ، حمل و نقل دريايي ، ماهيگيري و غيره) و در قالب اتحاديه اوراسيا امكان پذير است. اخيراً ، ايران به عنوان عضوي ناظر در اتحاديه پذيرفته شده و تبديل شدن آن به يك عضو دائمي (موضع مورد حمايت روس ها) مي تواند ظرفيت هاي جديدي را براي همكاري بين دو طرف ايجاد كند. البته ، با توجه به وضعيت كرونا ، مشاوره در مورد توليد مشترك واكسن “Sputnik V” نيز يكي از موضوعات مورد علاقه دو طرف است.

اما جدا از اين مشكلات معمول ، سفر ديروز لاوروف به تهران از چند جنبه ديگر نيز مهم است. اگر پيام اخير رهبر معظم انقلاب به ولاديمير پوتين را كه توسط رئيس مجلس شوراي اسلامي در مسكو تحويل داده شد كنار بگذاريم ، اولين تأثير آن در چالش هسته اي جمهوري اسلامي براي ايالات متحده است. موضوع فعال سازي مجدد برجام اين روزها دوباره در دستور كار قرار گرفته است ، در حالي كه ايران خواهان تأكيد بر اصلاح اشتباهات گذشته توسط غرب است. روسيه همچنين در مسئله لغو كامل تحريم ها با تهران درگير است. به نظر مي رسد سفر وزير خارجه روسيه به تهران ممكن است در همگرايي جديد دو طرف در اين موضوع تأثير بگذارد.

در همين حال ، جمهوري اسلامي ايران در تاريخ 27 آوريل توافق نامه همكاري استراتژيك 25 ساله با چين امضا كرد. ايران همچنين در 13 مارس 2000 معاهده روابط متقابل و اصول همكاري با روس ها را امضا كرد كه بيستمين سالگرد خود را پشت سر گذاشت. اگرچه در صورت عدم رضايت طرفين ، توافق نامه هر پنج سال به طور خودكار تمديد مي شود ، اما تهران و مسكو تمايل خود را براي تمديد و به روزرساني آن اعلام كرده اند. به نظر مي رسد اين گفتگو يكي از محورهاي اصلي بحث بين ظريف و لاوروف بوده است. تمركز تهران بر توسعه روابط استراتژيك با روسيه و چين در زمينه نگاه به شرق است. اقدام اخير اتحاديه اروپا براي تحريم هشت شخصيت و سه نهاد ايراني به بهانه حقوق بشر نيز نشان داد كه به هيچ وجه نمي توان به غرب اعتماد كرد ، بنابراين نگاه به شرق بسيار مثبت است و داراي اهداف بلند مدت است.

سرانجام ، تهران و مسكو همچنين خواستار رايزني براي ايجاد روابط نزديكتر بين كشورهاي تحريم شده هستند. اگرچه ممكن است امروزه ديگر موضوع محاصره مطرح نباشد ، اما نزديكي كشورهاي هدف ايالات متحده به جنگ اقتصادي ، به رهبري ايران ، روسيه و چين ، در نهايت مي تواند قدرت غربي را به طور جدي به چالش بكشد ، و اين نگراني هر دو طرف را خواهد داشت.

* استاد روابط بين الملل
* ارسال شده در سايت آنلاين قدس | چهارشنبه ، 15 آوريل 1400

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.