دوشنبه ۱۴ خرداد ۰۳

جايگاه ژانر وحشت در ادبيات ايران

به مرجع تخصصي گردشگري خوش آمديد

جايگاه ژانر وحشت در ادبيات ايران

۱۰ بازديد

رامبد خانلري با ادعاي اينكه ژانر وحشت ادبيات ايران هنوز بكر است ، مي گويد: “ما هنوز به شدت از الگوهاي ترسناك ايراني براي توليد داستان هاي ترسناك مانند آل استفاده نكرده ايم.” به گزارش مجله روز ، نويسنده و مترجم ژانر وحشت ادبيات كودك و نوجوان را در مصاحبه اي زنده با مخاطبان كه …

جايگاه ژانر وحشت در ادبيات ايران https://majale-rooz.ir/2021/04/جايگاه-ژانر-وحشت-در-ادبيات-ايران/ مجله روز Sat, 03 Apr 2021 10:17:13 0000 فرهنگ و هنر https://majale-rooz.ir/2021/04/جايگاه-ژانر-وحشت-در-ادبيات-ايران/ رامبد خانلري با ادعاي اينكه ژانر وحشت ادبيات ايران هنوز بكر است ، مي گويد: “ما هنوز به شدت از الگوهاي ترسناك ايراني براي توليد داستان هاي ترسناك مانند آل استفاده نكرده ايم.” به گزارش مجله روز ، نويسنده و مترجم ژانر وحشت ادبيات كودك و نوجوان را در مصاحبه اي زنده با مخاطبان كه …

رامبد خانلري با ادعاي اينكه ژانر وحشت ادبيات ايران هنوز بكر است ، مي گويد: “ما هنوز به شدت از الگوهاي ترسناك ايراني براي توليد داستان هاي ترسناك مانند آل استفاده نكرده ايم.”

به گزارش مجله روز ، نويسنده و مترجم ژانر وحشت ادبيات كودك و نوجوان را در مصاحبه اي زنده با مخاطبان كه در صفحه اينستاگرام ساد برگزار شد ، مورد بررسي قرار دادند.

جزئيات اين گفتگو به شرح زير است:

چه تعريفي از ژانر ترسناك داريد؟

ژانر ترسناك ژانري است كه در آن داستان داستان ما بر اساس ترس ساخته شده است. در تاريخ ژانر ، ما به عنوان مخاطب هميشه به يكي از احساسات خود وابسته هستيم و اين ناشي از احساسات ما و دستكاري آن داستان است و در نهايت با هم ارتباط برقرار مي كنيم يا نه. در همه فضاهاي داستاني يكسان است. ابتدا يك احساس غلغلك در احساسات ما شكل مي گيرد و سپس احساس آشنايي خواهيم داشت و در نهايت يك رابطه شكل مي گيرد.

وحشت دو علت دارد: جهل و شناخت. ناآگاهي به اين معني است كه ما اين عامل را نمي شناسيم و از آن مي ترسيم و شناخت به معناي باور داشتن به اين معني است كه چيزي در ناخودآگاه ما وجود دارد كه با تصور عناصر ترور ما را مي ترساند. هركسي عناصر وحشت خاص خود را دارد. و براي داشتن ادبيات ترسناك قوي ، بايد به افسانه هاي ترسناك و داستان هاي محلي ترسناك خود برگرديم. آنها را به روز كنيد تا مخاطبان امروز داستاني داشته باشند كه بتوانند آن را بخوانند ، از آن بترسند و از آن لذت ببرند و با فرم ديگري از ترس كه در ضمير ناخودآگاه آنها وجود دارد ، آشنا شوند.

عملكرد ژانر وحشت چيست؟

اول از همه در ادبيات ترسناك ، شما دوست داريد داستاني را پيدا كنيد كه شما را بترساند ، اما با شناخت بيشتر ترس و خواندن داستان هاي ترسناك بيشتر ، انتظارات خود را افزايش مي دهيد و به دنبال داستان هاي ژانر ترسناك تر مي گرديد. مي خواهم بترسم

خوب است كه در وهله اول نوجوانان خود را با داستان هاي ترسناك آشنا كنيم ، داستان هايي كه آنها مي خواهند از آنها بترسند. آماده باشيد تا در آينده داستان هاي مهمتر و عميق تري از اين ژانر را بخوانيد و به يك مخاطب حرفه اي تبديل شويد.

آيا يك داستان ترسناك به اندازه يك فيلم ترسناك ترسناك است؟

ژانر ترسناك معمولاً بسيار سينمايي است ، يعني به تصوير بستگي دارد. اين ژانر ارتباط زيادي با لحظه اي دارد. مانند حركات ناگهاني و حوادث ناگهاني. اشتباهي كه ادعاي شما مي تواند به راحتي انكار كند ، عدم موفقيت است. ژانر ترسناك براي ترساندن ما است ، در حالي كه ژانر عملكرد بسيار گسترده تري دارد.

در اين سال فيلم هاي ژانر وحشت وجود داشت كه مورد توجه مخاطبان سراسر جهان قرار گرفت و ممكن است به نظر ترسناك نباشد. مخاطب به دليل آشنايي با ژانر ترسناك ، نه تنها به دنبال برخوردهاي ناگهاني و موجودات عجيب و غريب در فيلم است ، بلكه انتظارات ديگري نيز دارد.

حالا او دوست دارد به لايه هاي عميق تري از خودش برسد و با ترس هايي كه در لايه هاي پايين پنهان شده روبرو شود و با دانستن ترس هايش مي تواند خودش را بهتر بشناسد و در نتيجه اين آشنايي زندگي بهتري داشته باشد. ادبيات ترسناك اين نقش را دارد و اگر ما اين ژانر را در اختيار نوجوانان قرار دهيم ، به اين دليل است كه نوجوانان از طريق داستاني شروع به شناسايي لايه هاي عميق تر خود كرده اند كه اثبات شده سرگرم كننده است و به طور طبيعي شانس موفقيت بيشتري در زندگي دارد.

نفرين اين پنگوئن شبيه پسربچه يتيمي است كه خود را تحت سرپرستي شخص عجيبي قرار مي دهد و مخاطبان را در مورد اين كه چرا آن شخص عجيب است و چرا پسر يتيم داستان را به تصويب مي رساند س questionsال مي كند. داستان در لايه هاي پايين آن بر خانواده تأكيد دارد.

با دنياي داستان مي توانيم بسياري از فضاها را تجربه كنيم بدون اينكه به زندگي خود بپردازيم. بسياري از روانشناسان اتفاق نظر دارند كه نوجوانان مي توانند با تأييد ترس خود بهتر يكديگر را درك كرده و زندگي بهتري داشته باشند.

تفاوت ادبيات ژانر در ايران و ساير كشورها چيست؟

در ايران ، در آن سال ها داستان هاي ترسناك زيادي نداشتيم. ما مي توانيم به بسياري از مخاطبان بگوييم كه بازي ترسناك ايراني را بخوانند و فيلم “شب بيستم” را معرفي كنند ، ريشه در سنت هاي ايراني دارد و عناصر آشنايي مخاطبان ايراني را دارد. ژانر وحشت در ايران هنوز بي آلايش است. ما هنوز به شدت از الگوهاي ترسناك ايراني براي توليد داستان هاي ترسناك مانند آل استفاده نكرده ايم.

چگونه داستان جنسيتي بنويسيم؟

چيزي در تاريخ ژانر وجود دارد كه سنت ناميده مي شود. بايد به سنت ها احترام گذاشت. روايات ترتيبات ويژه اي براي نويسندگي اثر ژانر به نويسنده مي دهد. اين سنت ها را مي توان با خواندن و تماشاي آثار ژانر شناخت. توانايي شناسايي جهت داستان ها مي تواند به ما در نوشتن اين داستان ها كمك كند.

چه تفاوتي بين ادبيات ترسناك كودكان و جوانان و بزرگسالان وجود دارد؟

ادبيات ترسناك براي نوجوانان با بزرگسالان متفاوت است زيرا ترس براي هر گروه سني متفاوت است. اما نوشتن داستان هاي ترسناك براي نوجوانان دشوارتر است زيرا تخيل قويتري نسبت به بزرگسالان دارند. داستان هاي ترسناك نوجوانان ريتم و وقايع بيشتري دارند و بيشتر روايت مي شوند. ماموريت سرگرم كننده داستان در ادبيات نوجوانان نيز برجسته ترين است. ارتباط با يك داستان نوجوان از ژانر وحشت راحت تر است ، نه لزوما براي نوجوان ، بلكه براي كساني كه در خواندن داستان مهارت چنداني ندارند. اين داستان ها مخاطب را براي خواندن كتابهاي جدي و عميق تر آماده مي كند. ما ادبيات را براي نوجوانان به كساني توصيه مي كنيم كه هميشه دوست داشته اند كتاب بخوانند اما فرصتي برايشان پيش نيامده است. كتابهايي مانند نفرين پنگوئن مطمئناً به نوجوانان و حتي بزرگسالان كمك مي كند تا خواننده شوند.

رامبد خانلري متولد سال 1983 است. او نويسنده آثار ژانري است و موفق شده است نامزد نهايي جايزه ادبي جلال آل احمد و جايزه مهرگان براي اولين مجموعه داستان كوتاه خود به نام “سرطان جن” باشد. او علاقه مند به نوشتن داستان هاي خارق العاده ، به ويژه ژانر وحشت است. كار غير داستاني او ، “هنر چاقي” براي او تجربه متفاوتي بود. وي در سال 1399 دبير بخش جوانان نشر غمگين و كتاب “سلام همسايه ؛ شخصيتهاي گمشده كارلي آنهوست” نيز اولين ترجمه وي شد.

مسابقه بوكس كتاب

نسخه سعد با همكاري انتشارات قناري و سكوي كتاب زمينه را براي مسابقه كتابخواني “بوكس كتاب” هموار كرده است كه در آن سه كتاب نوجوان از ژانر وحشت پنگوئن نفرين شده ، همسايه تمركز دارد. يك شب فاجعه بار براي آزار دهنده ها و سلام همسايه. حاوي كارتون هاي گمشده است. براي شركت در اين مسابقه مي توانيد نسخه الكترونيكي و صوتي اين آثار را با 50٪ تخفيف در بستر كتابفروشي دريافت كرده و با جمع آوري امتياز و يكي از برندگان جوايز آنها در قرعه كشي مسابقه شركت كنيد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد مسابقه بوكس كتاب ، وب سايت انتشارات سعد به نشاني Saadpub.ir و رسانه هاي اجتماعي آن را دنبال كنيد.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.