یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۰۳

بودجه بخش صنعت، معدن و پتروشيمي روي ميز مركز پژوهش‌ها

۲۵ بازديد

طبق گزارش مركز تحقيقات مجلس شوراي اسلامي ، دفتر انرژي ، صنعت و معدن مطالعات اين مركز در گزارشي با عنوان “بررسي لايحه بودجه سال 1400 در سراسر كشور 29. بودجه وزارت صنعت ، معدن و پتروشيمي مشخص شده است: اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي وزارت صنعت ، معدن و تجارت در لايحه بودجه …

بودجه بخش صنعت، معدن و پتروشيمي روي ميز مركز پژوهش‌ها https://majale-rooz.ir/2021/01/بودجه-بخش-صنعت،-معدن-و-پتروشيمي-روي-ميز/ مجله روز Sat, 16 Jan 2021 15:01:45 0000 عمومي https://majale-rooz.ir/2021/01/بودجه-بخش-صنعت،-معدن-و-پتروشيمي-روي-ميز/ طبق گزارش مركز تحقيقات مجلس شوراي اسلامي ، دفتر انرژي ، صنعت و معدن مطالعات اين مركز در گزارشي با عنوان “بررسي لايحه بودجه سال 1400 در سراسر كشور 29. بودجه وزارت صنعت ، معدن و پتروشيمي مشخص شده است: اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي وزارت صنعت ، معدن و تجارت در لايحه بودجه …

طبق گزارش مركز تحقيقات مجلس شوراي اسلامي ، دفتر انرژي ، صنعت و معدن مطالعات اين مركز در گزارشي با عنوان “بررسي لايحه بودجه سال 1400 در سراسر كشور 29. بودجه وزارت صنعت ، معدن و پتروشيمي مشخص شده است: اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي وزارت صنعت ، معدن و تجارت در لايحه بودجه 1400 نسبت به سال قبل افزايش يافته است 45.4٪ و به بيش از 18 ميليارد ريال رسيده است اما با در نظر گرفتن رشد 47.4٪ شاخص قيمت هاي توليد در تابستان امسال نسبت به سه ماهه مشابه سال در بالا ، رشد واقعي وامها براي خريد داراييهاي سرمايه اي در بخش صنعتي تقريباً صفر برآورد شده است.

اين گزارش مي افزايد: از طرف ديگر ابهاماتي مانند عدم قطعيت سهم توليد و اشتغال تبصره 14 ، عدم اطمينان منبع و چگونگي كاهش نرخ سود تسهيلات حمايتي به توليد تبصره 18 و استفاده از منابع صندوق توسعه ملي علي رغم مفاد ماده (الف) و (ب) بخش (52) قانون در مورد الحاق برخي از مواد خاص به قانون در مورد تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت (2) به عنوان منبع اصلي حفاظت از توليد در پاورقي 18 نشان مي دهد كه ، عليرغم ديدگاه ويژه سياست كلان در اجراي سياستهاي حمايت ، هيچ برنامه اي وجود ندارد توليد واضح و كامل در اين زمينه

دفتر مطالعات انرژي ، صنعت و معدن مركز تحقيقات مجلس اظهار داشت: بر اين اساس ، از تبصره 14 سهم دقيق توليد و اشتغال را تعيين كرده و استفاده از منابع صندوق ملي را براي تدوين تبصره 18 به منظور ارائه كارايي و شفافيت در ارائه امكانات پشتيباني توليد “. و اشتغال مهم است.

اين گزارش خاطر نشان كرد: اگرچه 19٪ (23 ماده) از مفاد قانون برنامه ششم توسعه مي خواهد از توليد حمايت كند ، اما رد بودجه هاي سالانه آنها كم است. به عنوان مثال ، در بخش (x) ماده (46) قانون برنامه ششم توسعه ، به منظور تقويت صادرات غيرنفتي ، دولت موظف است از صندوق ضمانت نفت حمايت كند. صادرات كشور

دفتر مطالعات انرژي ، صنعت و معدن مركز تحقيقات مجلس اظهار داشت: در قانون بودجه سال 1399 پيش بيني شده بود كه افزايش سرمايه صندوق ضمانت صادرات از منابع ورود صندوق توسعه ملي حداقل 100 ميليون يورو خواهد بود ، اما در لايحه بودجه 1400 ، با وجود 16 تعهد ، هيچ پيش بيني اي براي اين موضوع در سرمايه فعلي اين صندوق وجود ندارد.

اين گزارش همچنين يادآور شد: مطابق ماده (54) قانون احكام دائمي برنامه هاي توسعه كشور و مطابق ماده (81) قانون افزودن برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت (2) ، كه بودجه مورد نياز را تأمين مي كند و برنامه و اعتبار را تأمين مي كند. دولت در لايحه بودجه سالانه در مورد زيرساخت هاي اصلي مانند جاده ها ، آب ، برق ، گاز و تلفن به ورودي واحدهاي مستقر در شهرها و مناطق صنعتي اختصاص داده شده است ، اما متأسفانه اين موضوع مهم در بودجه سالانه 2016 ناديده گرفته شده است.

دفتر مطالعات انرژي ، صنعت و معدن مركز تحقيقات مجلس افزود: “به دليل عدم برنامه اي براي ايجاد زيرساخت هاي اساسي شهرها و مناطق صنعتي در برنامه هاي ارائه دهندگان خدمات از جمله برنامه هاي وزارت انرژي ، راه و شهرسازي ، ارتباطات و فن آوري هاي اطلاعات “. سالانه و به تبع آن عدم تعهد اين وزارتخانه ها در اجراي زيرساخت ها ، در تعداد قابل توجهي از شهرك ها و مناطق صنعتي كشور ، به ويژه در مناطق محروم و كمتر توسعه يافته ، با چالش هاي جدي روبرو شده است.

در اين گزارش آمده است: بنابراين ، براي حمايت از توليد و زيرساخت هاي شهرك هاي صنعتي ، لازم است پيش بيني هاي لازم در مورد تأمين منابع لازم در بودجه سالانه انجام شود.

دفتر مطالعات انرژي ، صنعت و معدن مركز تحقيقات مجلس اظهار داشت كه بررسي لايحه بودجه 1400 در بخش صنايع نشان مي دهد كه اگر اين لايحه بدون اصلاحات مورد نظر تصويب شود ، هيچ هيچ اميدي وجود ندارد كه توليد از وضعيت نامناسب خارج شود.

اين گزارش خاطرنشان كرد: از طرف ديگر ، با توجه به نسبت قابل توجه صنايع معدني و معدني در توليد و تجارت كشور و برنامه هاي استراتژيك كشور براي توسعه و توليد مواد معدني و فلزات ، مقدار موقوفات مصوب در قانون بودجه سال 1399 به ارگانهاي مختلف ، از جمله سازمان زمين شناسي ايران ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران طي هشت ماه اول سال 1399 ناچيز بود و هيچ ارتباطي بين اهداف كمي و بودجه اختصاص يافته به اين منطقه وجود ندارد.

دفتر انرژي ، صنعت و مطالعات معدني مركز تحقيقات مجلس ، ضعف اكتشاف مواد معدني در كشور ، در آينده تأمين پايدار مواد اوليه صنعت معدن در صنعت با چالش هاي جدي روبرو خواهد شد. 15-20 سال آينده و يك تعيين كننده داشته باشيد كه بايد بودجه مصوب را مطابق مقررات قانون برنامه ششم توسعه و نقشه راه صنايع معدني و معدني كشور تأمين كند.

اين گزارش يادآور شد: بنابراين ، مطابق با مفاد بند (ج) ماده (43) قانون برنامه ششم توسعه ، تخصيص درآمد معادن دولت براي بهره برداري در اين بخش بايد 100٪ و وزارت صنعت ، معدن و تجارت براي اعتبارات تخصيص يافته انجام شود. ، با اولويت در اكتشاف منابع معدني.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.